استارت نخوردن ماشین

بیشتر رانندگان برای یکبار هم که شده با مشکل استارت نخوردن ماشین خود دست و پنجه نرم کرده‌اند. زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد علت آن می‌تواند عوامل مختلفی باشد این دست از مشکلات معمولا در فصل زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که علت استارت نخوردن خودرو با روشن نشدن آن دو مقوله‌ی کاملا جداگانه است و نباید آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید.

دلایل استارت نخوردن ماشین

مهم‌ترین عواملی که در استارت نخوردن خودرو موثر هستند شامل دینام، استارت، سوئیچ و باطری است.

دینام

یکی از لوازم یدکی خودرو می‌باشد که با شارژ باطری در ارتباط است. در صورتی که دینام باطری شارژ نکند یا مشکلی در روند شارژ آن ایجاد شود به اصطلاح می‌گویند باطری خالی کرده است. از عمده‌ترین مشکلات استارت نخوردن خودرو خالی شدن باطری است. دینام از اجزای مختلفی تشکیل شده است از قبیل آرمیچر، پوسته، بلبرینگ، دیود، آفتامات و زغال که هر کدام از این قطعات در کنار یکدیگر عملیات شارژ باطری را انجام می‌دهند. در صورتی که یکی از این قطعات به خوبی عمل نکند باعث شارژ نشدن باطری می‌شود. این قطعه را از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو با قیمت مناسب می‌توانید تهیه کنید.

سوئیچ

سوئیچ

همانطور که می‌دانید زمانی که می‌خواهیم استارت بزنیم نیاز به سوئیچ داریم. مغزی سوئیچ شامل چند رشته سیم و یک مغزی است که در سه حالت بسته، خاموش و باز می‌باشد. زمانی که سوئیچ در حالت بسته است هیچ نوع عمل خاصی صورت نمی‌گیرد. هنگام باز بودن سوئیچ برق به پشت صفحه کیلومتر هدایت می‌کند و بعضی از قطعات یدکی و اجزای موتور برق می‌رساند. مرحله‌ی نهایی استارت زدن است زمانی که سوئیچ، مغزی سوئیچ یا سیم‌کشی مشکل داشته باشد اتومبیل شما روشن نمی‌شود.

استارت

یکی از ضروری‌ترین لوازم یدکی در خودرو که باعث روشن شدن آن می‌شود استارت است. این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با هماهنگی یکدیگر، دنده فلایویل خودرو را درگیر می‌کند و آوانس جرقه توسط سنسور میل لنگ به کامپیوتر گزارش داده می‌شود. زغال استارت، آرمیچر، بوش، دوشاخه، اتوماتیک و یک پوسته بیرونی قطعاتی هستند که استارت را تشکیل می‌دهند. هنگامی که راننده استارت می‌زند برق توسط باطری به سر استارت می‌رسد. زغال برق را به آرمیچر هدایت می‌کند، سپس آرمیچر چرخ دنده را می‌چرخاند و منجر به روشن شدن اتومبیل می‌شود در صورتی که استارت خودرو خراب باشد مشکلاتی در برق‌رسانی خودرو ایجاد می‌شود.

باطری

هنگامی که اتومبیل شما استارت نمی‌خورد، نخستین چیزی که در اغلب رانندگان سریعاً به ذهنشان خطور می‌کند این است که مشکل از باطری است. از آنجایی که باطری از قطعات مصرفی اتومبیل است و مانند سایر قطعات دیگر تاریخ مصرف دارد. به طور متوسط طول عمر باطری‌ها دو سال است. البته باید توجه داشت که دینام نیز تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد خودرو دارد.

زمانی که باطری آسیب دیده باشد خودرو روشن نمی‌شود، اما باید برای تعویض باطری اتومبیل از کارشناسان با تجربه در این عرصه کمک بگیرید و بعد از بررسی کامل خودرو در صورتی که نیاز به عوض کردن باطری باشد این کار را برای شما انجام می‌دهد.

باطری

مشکلات استارت نخوردن ماشین

  1. زمانی در سوئیچ برق باشد اما ماشین استارت نخورد
  2. هنگامی که بعد از استارت زدن هیچ اتفاقی نیفتد و خودرو روشن نمی‌شود
  3. در صورتی که بعد از باز کردن سوئیچ هیچ علامتی مشاهده نشود
  4. اگر اتومبیل بعد از روشن شدن ناگهان خاموش شد
  5. چنانچه بعد از استارت زدن صدای قیژ بشنوید
  6. اگر در هنگام استارت زدن صدای غیر معمول شنیده شود
  7. چنانچه خودرو با دیرتر استارت بخورد و با تاخیر روشن شود

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. زمانی در سوئیچ برق باشد اما ماشین استارت نخورد

چنانچه که سوئیچ به حالت باز در پشت صفحه کیلومتر باشد و در حین استارت زدن برق قطع شود و اتومبیل استارت نخورد این به این معنا است که باطری شما ضعیف شده است که با شارژ کردن مجدد باطری این مشکل برطرف خواهد شد؛ اما در صورتی که اتومبیل باطری ضعیف شده باشد یا به در اصطلاح خوابیده باشد در این شرایط باید خودرو را هل دهید تا روشن شود. پس از روشن نمودن اتومبیل به مدت یک ساعت زمان دهید تا اتومبیل شما روشن باشد تا باطری توسط دینام شارژ شود.

زمانی در سوئیچ برق باشد اما ماشین استارت نخورد
۲. هنگامی که بعد از استارت زدن هیچ اتفاقی نیفتد و خودرو روشن نمی‌شود

در صورتی که بعد از استارت زدن هم هیچ اتفاق محسوسی مشاهده نکردید. ‌برای رفع این مشکل ابتدا مغزی سوئیچ را بررسی کنید. سپس مسیر‌های سیم‌کشی تا استارت را چک کنید. چنانچه که سوئیچ و سیم‌کشی سالم بود احتمال اینکه زغال استارت یا آرمیچر آسیب دیده باشد زیاد است در این شرایط باید خودرو را هل دهید تا روشن شود.

۳. اگر در هنگام استارت زدن صدای غیر معمول شنیده شود

در زمان استارت زدن اگر صدای تق تق شنیدید می‌بایستی سریعاً استارت را چک کنید؛ زیرا معمولا این از نشانه‌های ضعیف شدن استارت است. برای بررسی این مشکل می‌توانید یک سر سیم را به قطب مثبت باطری و سر دیگر را به سوکت اتوماتیک متصل کنید اگر استارت خورد و اتومبیل شما روشن شد مشکل از ضعیف شدن اتوماتیک است.

در صوتی که مشکل خیلی جدی و عمیق نباشد می‌توانید یک رله برای اتوماتیک استارت نصب کنید. رله یک قطعه یا ساده‌ای است که باعث تقویت کردن برق اتوماتیک می‌شود و به شکلی ضعف و اختلال عملکرد آن را از این طریق پوشش می‌دهد. چنانچه با استفاده از سیم استارت عمل نکرد در این صورت باید اتوماتیک را کامل عوض کنید تا مشکل برطرف شود.

۴. در صورتی که بعد از باز کردن سوئیچ هیچ علامتی مشاهده نشود

چنانچه که سوئیچ اتومبیل را باز کردید و هیچ نشانه‌ای پشت صفحه کیلومتر مشاهده نشد، پیش از هر چیز فیوزها را بررسی کنید. در صورت سالم بودن فیوزها باید سوئیچ و مغزی سوئیچ را چک کنید. در نهایت باطری را بررسی کنید ممکن است که مدار باطری قطع شده باشد در صورتی که برای تست باطری هیچ ابزاری در دسترس ندارید با یک تکه سیم می‌توانید قطب‌های باطری را یک لحظه به یکدیگر وصل کنید در صورتی که یکی از قطب‌ها جرقه قوی زد باطری سالم است؛ اما در غیر این صورت باطری خراب است و باید تعویض شود.

در صورتی که بعد از باز کردن سوئیچ هیچ علامتی مشاهده نشود

۵. اگر اتومبیل بعد از روشن شدن ناگهان خاموش شد

همانطور که می‌دانید که کار دینام شارژ کردن باطری است. در صورتی که دینام خراب باشد باطری شارژ نمی‌شود. در واقع خودروهایی که دینام آن‌ها خراب است تنها یک ساعت می‌توانند روشن بمانند. چنانچه که اتومبیل خود را خاموش کنید به علت خاموش شدن باطری امکان روشن شدن آن وجود ندارد برای اینکه مشکل شما برطرف شود لازم است که دینام را تعمیر کنید سپس اقدام به شارژ کردن باطری نمایید.

۶. چنانچه بعد از استارت زدن صدای قیژ بشنوید

یکی از دلایل استارت نخورد خودرو می‌تواند به دلیل خراب بودن چرخ دنده استارت باشد. ساده‌ترین علتی که به ذهن رانندگان می‌رسد خرابی بودن چرخ دنده است. در حین استارت زدن اگر صدای قیژ شنیدید باید بدانید که مشکل از چرخ دنده استارت است که معمولا همه‌ی افراد به راحتی نمی‌توانند این علت را شناسایی کنند. البته زمانی که دو شاخه نیز شکسته شود این صدا نیز تولید میشود در زمان تعمیر باید دو شاخه نیز بررسی شود و در صورتی که شکسته است اقدامات لازم صورت گیرد.

۷. زمانی که خودرو با دیرتر استارت بخورد و با تاخیر روش شود

در بیشتر اوقات هنگامی که اتومبیل شما استارت ضعیفی دارد دیر روشن می‌شود اغلب مردم تصور می‌کنند که دلیل آن خراب بودن باطری می‌دانند. در صورتی که در بسیاری از موارد علت به دلیل خراب شدن بوش استارت است برای رفع این مشکل باید استارت را تعمیر کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *