انواع لوازم یدکی خودرو

انواع لوازم یدکی خودرو در زمان از بین رفتن قطعات، کار خود را برای اتومبیل آغاز می‌کنند. برای تمامی خودرو‌ها در سطح شهر، امکان تردد و حتی به وجود آمدن تصادف وجود دارد. از این نظر، تصادف و سانحه‌هایی از این دست، امکان وجود اختلال برای قطعات و سایر قسمت‌های موجود در اتومبیل را به وجود آورد.

انواع لوازم یدکی خودرو را بشناسید

برای اتومبیل، انواع قطعات لوازم یدکی خودرو وجود دارد.  به دلیل، تعمیرات برای قطعات بیشمار اتومبیل، لوازم یدکی یکی از نیاز‌های اساسی برای ایجاد شرایط ایده آل در اتومبیل است.

انواع لوازم یدکی کاربردی در خودرو شامل:

  • پیچ و مهره
  • آرم
  • دیاق و بست
  • طلق
  • واشر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی واهیم کرد.

انواع لوازم یدکی

۱. پیچ و مهره

به کار بردن انواع پیچ و مهره برای سیستم داخلی خودرو، نوع خودرو و برند موجود به آن بستگی دارد. از این نظر، برای پیچ و مهره، برند‌های متفاوتی ایجاد شده است. هر برند، کاربرد خود را برای برخی از اتومبیل‌ها انجام می‌دهد.

غالبأ بیشتر پیچ و مهره‌ها و کاربردی بودن آن‌ها، برای اتصالات به کار رفته در سیستم خودرو، به شکل استوانه‌ای می‌باشند. استوانه‌ای بودن پیچ و مهره، یکی از ساختار مشخص شده برای آن است. پیچ، یکی از اتصالات کاربردی برای سیستم لوازم یدکی خودرو است. در این رابطه، نوع به کار بردن پیچ، اشکال متفاوتی را به خود می‌گیرد.

انواع پیچ در ساختار اتومبیل شامل موارد زیر است:

  • سر شش گوش
  • سر چهار گوش
  • پیچ گوشتی خور

از لوازم یدکی دیگر برای اتومبیل، مهره‌ها می‌باشند. مهره، یکی از فاکتور‌های مهم برای برخی از اتصالات در داخل اتومبیل است. مهره به عنوان کاربردی‌ترین نوع اتصالات در اتومبیل استفاده می‌شود. مهره، ساختار حلقه‌ای شکل را به خود گرفته است. مهره به کار رفته در داخل اتومبیل، باید ساختار و تناسب بهینه‌ای را برای قسمت داخلی اتومبیل داشته باشد.

مهره‌ها نیز دارای نوع‌های متفاوتی در ساختار خود می‌باشند که شامل:

  • مهره شش ضلعی
  • مهره چهار ضلعی
  • مهره شیار دار

عملکرد پیچ و مهره در کنار هم، به شکل، دو قسمت متصل به هم کار خود را آغاز می‌کنند. در این حالت اتصال برای پیچ و مهره، به صورت نر و مادگی است. اصطلاح نر و مادگی، به دلیل نوع وصل شدن پیچ و مهره به یکدیگر است. البته به کار بردن پیچ و مهره در کنار هم، و لزومأ حتی جدای یکدیگر نیز امکان خواهد داشت.

از این نظر، به کار بردن پیچ و مهره برای اتصالات در خودرو، یکی از ملزومات اساسی برای این کار است. نوع جنس به کار رفته در پیچ و مهره نیز بر اساس ساختار موجود برای آن، دارای جنس‌های متفاوتی است. جنس متفاوت و به کار رفته در پیچ و مهره از نوع پلاستیکی یا فولادی نیز است.

۲. آرم

یکی از انواع لوازم یدکی و کاربردی در سیستم خودرو، به کار بردن آرم در اتومبیل است. آرم، یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل است. یکی از نکات مهم برای بهره‌مندی از آرم، استفاده از آن برای شناسایی و یا تبلیغات در هر وسیله‌ای بوده است. آرم، یکی از کاربردی‌ترین وسیله برای لوازم یدکی خودرو است. به کار بردن آرم، یکی از خواص منحصر به فرد بودن اتومبیل را نشان می‌دهد.

آرم، به نوعی شاخص کننده اتومبیل و قطعات به کار رفته در آن می‌شود. در دنیای تجارت، به کار بردن آرم در هر وسیله‌ای، یکی از شاخص سازی‌های مهم و برند سازی معتبر برای هر تولید کننده‌ای است. البته برای ایجاد و ساختار آرم، جنس‌های متفاوتی وجود دارد. از این نظر، جنس‌های به کار رفته برای آرم، می‌تواند از نوع فلزی و پلاستیکی نیز باشد.

انواع بست برای خودرو

۳. دیاق و بست

یکی از انواع لوازم یدکی برای خودرو، دیاق و بست است. دیاق و بست، وسایل کمکی برای برای بالا بردن سطح مکانیکی و همین طور اصطکاک در اتومبیل است. دیاق و بست، کاربرد زیادی در داخل اتومبیل از خود به نمایش می‌گذارد. دیاق و بست به شکل کاربردی برای بسیاری از صنایع به کار برده می‌شود که شامل صنعت ماشین سازی می‌باشد.  یکی از کاربرد‌های بی نظیر برای دیاق و بست، استفاده از آن برای مسدود کردن و بستن قطعه‌ها استفاده می‌شود. دیاق و بست، به سادگی قابل به اجرا هستند. بنابراین به سادگی بسته و باز می‌شوند.

۴. طلق

یکی از انواع دیگر لوازم یدکی برای خودرو، برخی از اجزا به شکل پلاستیکی هستند. البته جنس هر کدام از این طلق‌ها بستگی با نوع استفاده از آن‌ها دارای جنس متفاوتی است. جنس‌های به کار رفته در ساختار طلق، شامل موارد زیر است:

  • مات
  • شفاف
  • ضخیم
  • نازک بودن آن
  • با رنگ یا بی رنگ بودن طلق

ضد آب بودن یا ضد الکتریسته بودن طلق، به عنوان پوشش از آن‌ها استفاده می‌شود. ساختار دیگر برای طلق، برای پخش کردن میزان نور نیز است. به عنوان یکی از پوشش دهنده‌های مناسب برای چراغ، در صنعت الکتریکی به کار می‌رود. طلق‌ها با ساختار خود، هم در لوازم یدکی خودرو و هم در فرایند وسایل برقی به کار برده می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *