جلوبندی خودرو

پیش از اینکه نکاتی را در مورد روش‌های تشخیص سیستم جلوبندی خودرو مطرح کنیم. خوب است بدانید که جلوبندی ماشین چیست؟ در واقع به قسمت‌های زیرین و جلویی اتومبیل گفته می‌شود که بین اتاق اتومبیل و شاسی ارتباط برقرار می‌کند.

مهم‌ترین وظایف سیستم تعلیق خودرو شامل:

  1. جذب ارتعاشات و لرزش‌های ایجاد شده ناشی از دست‌اندازها و پستی و بلندی‌های مسیر و افزایش آرامش سرنشینان
  2. بالا بردن کنترل و هدایت‌پذیری اتومبیل به ویژه در حین ترمز کردن و عبور از پیچ‌ها

البته با توجه به افکار اشتباهی که برخی از افراد در مورد سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو دارند این است که تا حدی که عوض کردن روغن و ترمزها نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد، لذا باید گفت که جلوبندی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های اتومبیل است که باید نهایت دقت و توجه را در نگهداری و تعمیر آن داشته باشید.

قسمت‌های تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

اساسی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی اتومبیل شامل کمک فنرها، فنرها، طبق‌ها و بوش می‌باشد که فنرهای از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل هستند که در قسمت سیستم جلوبندی اتومبیل قرار می‌گیرند و به خوبی پستی و بلندی‌های سطح جاده‌ها را به خود جذب می‌کنند و از انتقال آن به داخل اتاق خودرو جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین وظایف سیستم تعلیق خودرو

فنرهای بکار رفته شده در قسمت جلوبندی اتومبیل عبارتند از: فنر لول، فنر تخت و فنر پیچشی است. لذا بایستی در نظر داشته باشید که فنرها صرفاً نمی‌توانند ارتعاشات را از بین ببرند بلکه آن‌ها می‌توانند برای طولانی مدت نیز نوسانات ادامه بدهند؛ از این رو در جلوبندی‌های ماشین برای کنترل کردن این نوسانات از کمک فنرها استفاده می‌کنند.
بلبرینگ برخ از افراد این قطعه از خودرو را خیلی جدی نمی‌گیرند و اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند در حالی که با خراب شدن این قطعه می‌تواند آسیب‌های غیرقابل‌جبران ناپذیری را به جلوبندی اتومبیل شما وارد کند.

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده‌ی جلوبندی میله تعادل نام دارد کار این میله بالا بردن تعادل اتومبیل و مانع از چپ شدن خودرو بر سرپیچ‌ها می‌باشد. آسیب دیدن میله موج گیر باعث گیج شدن اتومبیل در هنگام عبور از پیچ‌ها می‌شود.
سیبک‌ها رایج‌ترین قطعات کروی فلزی است که به یک بازو متصل می‌شوند. این قطعات علاوه بر اینکه وظیفه‌ای اتصال بخش‌های مختلف را برعهده دارد می‌تواند با حرکت آرام اتومبیل در هنگام عبور از سطوح ناهموار را ایجاد کند.
یکی از ویژگی‌هایی که سیبک‌ها دارند این است که به سهولت دچار آسیب نمی‌شوند. یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که بعد از خراب شدن سیبک‌ها رخ می‌دهد کشیده شدن فرمان به یک جهت و یا لرزش فرمان است.

انواع سیستم تعلیق ماشین

مهم‌ترین بخش‌های سیستم تعلیق شامل مک فرسون و طبق دار دوبل است. در سیستم تعلیق مک فرسون که با استفاده از یک متعادل کننده تلسکوپی موقعیت چرخ‌ها را کنترل می‌کند. همچنین فنر بدون هیچ واسطه‌ای مستقیماً به اتاق خودرو متصل می‌شود.
سیستم طبق دار دوبل یا دو جناغی است که به صورت موازی در قسمت بالا و پایین تشکیل شده که فنر و کمک فنرها نیز مابین آن‌ها قرار می‌گیرند.

5 نشانه خرابی سیستم جلوبندی خودرو

۵ نشانه خرابی سیستم جلوبندی خودرو

  1. سواری خشک و خشن
  2. وجود آج‌های ناهماهنگ بر روی لاستیک‌ها
  3. کشیده شدن ماشین سرپیچ برخلاف فرمان راننده
  4. روغن‌زدگی در کمک فنر و سایر اجزای سیستم جلوبندی خودرو
  5. جواب نامناسب ماشین در هنگام تست تکان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. سواری خشک و خشن

به مرور زمان، قطعات سیستم تعلیق اتومبیل فرسوده می‌شوند که می‌توانید سایر قطعات را از سایت‌های معتبر فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو تهیه کنید. به همین علت می‌توان گفت که احتمالا یکی از ساده‌ترین و روش‌های شناسایی مشکلات سیستم تعلیق خودرو حسی است که در هنگام حرکت به سرنشینان خودرو منتقل می‌شود؛ زیرا زمانی که سیستم تعلیق دچار آسیب شده باشد سواری خشک‌تر شدن و کلیه ناهمواری‌های جاده به اتاق خودرو منتقل می‌شود که در بیشتر مواقع همراه با صدایی ناخوشایند است.

۲. وجود آج‌های ناهماهنگ بر روی لاستیک‌ها

در ابتدای امر لاستیک خودرو را بررسی کنید در صورتی که متوجه شدید که آج‌ها به صورت ناهمگون ساییده شده‌اند یا با نقاطی صاف بر روی لاستیک‌ها روبرو شدید. در بیشتر موارد این مشکل ناشی از سیستم تعلیق است که نمی‌تواند برای اتومبیل شما بالانسی ایجاد کند به همین علت شما ناتوان هستید و فشار نامساوی بر روی تایرها اعمال می‌کند. لازم به ذکر است که با عدم تعادل در چرخ‌ها باعث لرزش فرمان می‌شود و می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی سیستم جلوبندی بگذارد.

نشانه خرابی سیستم جلوبندی خودرو

۳. کشیده شدن ماشین سرپیچ برخلاف فرمان راننده

زمانی که شما هنگام رانندگی احساس کردید که خودرو کاملا برخلاف فرمان شما عمل می‌کند، بدانید که علت آن خرابی سیستم جلوبندی است. قسمت‌های مختلفی از سیستم تعلیق می‌توانند بر عواملی از قبیل نحوه‌ی فرماندهی، زاویه تایرها، مرکز تعادل و بالانس اتومبیل تاثیر بگذارد. با وجود نقایص فنی که در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق می‌تواند راننده را در هنگام فرمان دادن به اتومبیل دچار دردسر و مشکل کند.

۴. روغن‌زدگی در کمک فنر و سایر اجزای سیستم جلوبندی خودرو

چنانچه که در بخش زیرین اتومبیل دسترسی دارید می‌توانید یک بررسی کلی به صورت مستقیم بر روی سیستم تعلیق و جلوبندی اتومبیل داشته باشید. در صورتی که مشاهده کردید که فنر و کمک فنرها چرب و روغنی شده‌اند، بدانید که نشت روغن دارید به همین علت است که به خوبی کار نمی‌کند و نیاز به تعویض است.

۵. جواب نامناسب ماشین در هنگام «تست تکان»

چنانچه که تصور می‌کنید که سیستم جلوبندی اتومبیل دچار مشکل شده است می‌توانید این تست را انجام دهید:

هنگامی که اتومبیل شما متوقف است وزن خود را روی ماشین بیندازید و آن را از قسمت جلوی خودرو به پایین فشار دهید. دو یا سه بار آن را بالا و پایین کنید و در نهایت آن را رها کنید. همین کار را برای پشت ماشین انجام دهید. چنانچه که بعد از رها کردن اتومبیل شما بیشتر از دو الی سه بار بالا و پایین شد، به این منظور است که سیستم تعلیق ماشین فرسوده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *