سگدست

یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل سگدست است، اما پیش این که شما را با این قطعه بسیار مهم آشنا کنیم قصد داریم به توضیح انواع جلوبندی خودرو بپردازیم.

جلوبندی خودرو چیست؟

به بخش‌های زیرین جلوی خودرو، جلوبندی گفته می‌شود. از وظایف اصلی جلوبندی، هندلینگ کردن اتومبیل می‌باشد. به این مفهوم که اتومبیل خود را بتوانید در چاله‌ها یا دست اندازها و پیچ‌های جاده کنترل کنید. در صورتی که این بخش از خودرو آسیب ببیند تعمیر و نگهداری آن بر عهده‌ی جلوبندی ساز است.

انواع قطعات تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

انواع قطعات تشکیل دهنده جلوبندی خودرو شامل:

  1. میل تعادل
  2. سگدست
  3. اکسل
  4. طبق
  5. شغال دست
  6. میل موجگیر
  7. کمک فنر
  8. سیبک‌ها
  9. سیستم فرمان
  10. دستگاه تعلیق

سگدست چیست؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعاتی که در قسمت جلوبندی خودرو وجود دارد سگدست است. از ویژگی‌های بارز این قطعه ارزان بودن و ساده بودن آن است که وظیفه‌ی نگهداری چرخ و چرخاندن آن را بر روی محور فرمان برعهده دارد. در واقع سگدست قطعه‌ای لولا شکلی است که کمک‌ها و توپی، دیسک‌های ترمز، فرمان خودرو و اتصالات چرخ‌ها تماماً به آن وصل می‌شوند. با توجه به اینکه سگدست قطعه‌ای ساده است اگر آسیب ببیند منجر به کشیده شدن خودرو به یک سمت می‌شود و مشکلاتی برای رانندگی شما به وجود می‌آورد.

جلوبندی خودرو در واقع مجموعه بزرگی از قطعات خودرو است که وظیفه‌ی هندلینگ راحت خودرو را در زمان رانندگی بر عهده دارد. تعریف دیگری که می‌توان بیان کرد این است که جلوبندی به بخش‌های زیرین قسمت جلویی خودرو گفته می‌شود که در میان سگدست‌ها یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قطعه جلوبندی است که سایر اجزای چرخ و فنربندی بر روی آن بسته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که سگدست نشیمنگاه چرخ است.

سگدست خودروشاید شما هم بدانید که زمانی که در مورد این قطعه گفته می‌شود، سگدست چرخ‌های جلوی با قطعه‌های چرخ‌های عقب کاملاً فرق دارند. سگدست‌‌های جلویی لولا شکل هستند و دارای بازویی هستند که وظیفه‌ی زاویه دار کردن چرخ‌ها را دارند. در حالی که چرخ‌های عقب به علت ثابت بودن، نیازی به بازوی فرمان پذیر ندارند.

از دیگر قطعاتی که سگدست به آن وصل می‌شود بلبرینگ چرخ است که این نوع لوازم یدکی خودرو از دو قسمت ثابت و متحرک تشکیل می‌شوند. بخش ثابت بلبرینگ چرخ با پیچ به سگدست متصل می‌شود و بخش متحرک یا گردان آن نیز توسط یک ابزار دو ردیف ساچمه نسبت به بخش‌های ثابت چرخش می‌کند. بر روی قسمت متحرک بلبرینگ چرخ دیسک ترمز نصب می‌شود که مدام چرخ در حال چرخش است. از دیگر قابلیت‌های دیسک ترمز دارا بودن پوشش است که مابین بلبرینگ و سگدست قرار می‌گیرد.

انواع مختلف سگدست خودرو

همانطور که می‌دانید چرخ‌ها معمولا نیروی خود را از گیربکس دریافت نمی‌کنند. می‌توان گفت که بعضی از چرخ‌ها اصطلاحاً غیر محرک هستند و فقط می‌چرخند. در این شیوه آن‌ها به نیروی گیربکس نیاز ندارند و در نتیجه ساختار فیزیکی سگدست‌ها در آن‌ها نیز کمی با همدیگر فرق می‌کند. معمولا برای چرخ‌های غیر محرک از سگدست‌های مخروطی استفاده می‌شود. در این نمونه، پلوس با استفاده از سوراخی که در اواسط مخروط به وجود آمده است عبور می‌کند و به دیگر قطعات چرخ وصل می‌شود.

خرید سگدست خودرو

در صورتی که به هر دلیل سگدست شما خراب شد باید به یک تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه که در جلوبندی سازی تخصص دارد مراجعه کنید تا بتواند آن را به خوبی تعمیر کند، لوازم یدکی تقلبی در بازار زیاد شده است، از این رو لازم است از اصل بودن قطعه مطمئن شوید. چنانچه که به سگدست شما آسیب جدی رسیده باشد لازم است که حتماً آن را تعویض کنید. در صورتی که خواستید یک سگدست جدید خریداری کنید، بهتر است از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر لوازم یدکی آن را خریداری نمایید، تا مطمئن باشید که سگدست شما استانداردهای لازم را دارد و همچنین دارای ضمانت نامه نیز می‌باشد.
روش دیگری که می‌توانید برای خرید سگدست خودرو اقدام کنید این است که با مراجعه به سایت‌های معتبر فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو که محصولات و قطعات خودرو را به فروش می‌رسانند، لوازم یدکی را آنلاین خریداری کنید.

مشکلات متداول جلوبندی خودرو

  • خراب بودن سیبک
  • معیوب بودن بوش‌های میل تعادل
  • عدم تعادل چرخ‌ها
  • خراب بودن بلبرینگ چرخ
  • عدم تعادل خودرو در سرپیچ
  • آسیب رسیدن به شاسی

خراب بودن سیبک

یکی از علت‌های اصلی و اساسی لرزش و ضربه زدن به فرمان، خرابی سیبک است. سیبک‌ها در واقع به قطعه‌هایی گفته می‌شود که دارای ظاهری کروی شکل هستند که در معرض نیروهای کششی و فشاری مقاومت بسیار زیادی دارند و به آسانی حرکت می‌کنند، این دو قطعه به هم وصل هستند، البته بدون این که اصطکاکی داشته باشند.

در صورتی که این حرکت به صورت مفصلی به خوبی انجام نشود بر روی سیستم فرمان خودروهای آفرود تاثیر بسزایی می‌گذارد و باعث می‌شود که عملکرد خوبی نداشته باشد و مشکلاتی را به وجود بیاورد. سیبک‌ها به سمت عمودی لقی بسیار نامحسوسی دارند. به صورتی که به هیچ عنوان نباید به صورت عمودی حرکت کنند. در صورتی که سیبک‌ها به خوبی روغن کاری نشوند سرو صدای زیادی تولید می‌کنند.

سگدست خودرو

معیوب بودن بوش‌های میل تعادل

همانطور که کاملاً مشخص و واضح است این قطعه وظیفه‌ی حفظ تعادل خودرو را برعهده دارد. میل تعادل هنگامی که اتومبیل در حال چرخش است نیروی پیچشی را بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند، تا مانع از به این طرف و آن طرف رفتن خودرو شود، این کار را براساس ساختار و چگونگی اتصال به سایر بخش‌های دیگر انجام می دهد. میل تعادل از طریق دو بوش در جای خود بسته شده است. چنانچه این بوش‌ها خراب باشند، خرابی خود را با تولید سر و صدا در جلوبندی و فنر بندی نشان می‌دهند.

از دیگر عواملی که حاکی از لرزش خودرو است، خراب بودن بوش‌های میل تعادل است. باید توجه داشته باشید که در برخی از موارد علت اصلی تولید سر و صدا، شل شدن میل تعادل و برخورد آن با سایر قطعات خودرو می‌باشد.

عدم تعادل چرخ‌ها

زمانی که چرخ‌های خودرو تعادل لازم را ندارند تا زمانی که در حال رانندگی کردن هستید کلیه بخش‌ها به یک اندازه با سطح مسیر برخورد می کند و چسبندگی و سایش برابری دارند. چرخ‌ها را به این منظور بالانس می‌کنند که با هم تعادل داشته باشند. در صورتی که چرخ‌های خودرو بالانس لازم را داشته باشند می‌توانند تعادل خوبی را برقرار کنند. در حالی که چرخ‌های خودرو آفرود بالانس نباشند، باعث می‌شود که فرمان خودرو لرزش پیدا کند و خودرو به کناره‌ها منحرف شود و به دیگر اجزای جلوبندی نیز آسیب وارد می‌کنند.

خراب بودن بلبرینگ

از مهم‌ترین بخش‌های جلوبندی خودرو، بلبرینگ چرخ است. معمولا بلبرینگ‌ها به دو صورت خراب می‌شوند:

  1. لرزش فرمان
  2. عاملی که ملموس‌تر است، صدا است.

هنگامی که بلبرینگ خراب می‌شود از خودرو صدایی تولید می‌شود. در بعضی از شرایط ممکن است که خرابی بلبرینگ موجب قفل شدن چرخ‌ها شود و حوادث و مشکلات غیر قابل جبرانی را به وجود بیاورد.

عدم تعادل خودرو در سرپیچ

ممکن است شما هم بدانید که یکی از عوامل مهمی که باعث برهم خوردن تعادل خودرو در سرپیچ‌ها می‌شوند عبارت است از: تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، تغییر شکل شاسی در اثر ضربه، ساییدگی نابرابر آج لاستیک‌ها، معیوب بودن میل تعادل، بالانس نبودن چرخ‌ها، خرابی میل فرمان و جعبه فرمان، گیر کردن ترمز‌ها در یک سو و غیره می‌باشد که برای رفع آن‌ها به یک جلوبندی ساز حرفه‌ای و ماهر مراجعه کنید.

آسیب رسیدن به شاسی

برخی از مواقع اتفاق افتاده است که در اثر تصادفات سنگین، و وارد شدن ضربه به شاسی، قطعه تغییر شکل داده یا خم شده است. زمانی که به شاسی خودروی شما ضربه‌ای وارد می‌شود شما می‌بایستی سریعاً اقدام به برطرف نمودن این مشکل کنید. زیرا این قطعه بسیار مهم است و مربوط به ایمنی خودروی شما می‌باشد، به این جهت فرمان پذیری ضعیفی دارد و موجب می‌شود که عمر مفید پلوس‌هایش کم شود و به سرعت فرسوده می‌شود به این صورت پس از اینکه عمر مفید گردگیرهای پلوس به اتمام برسد از بین می‌روند. در این حالت خودرو دیگر تعادلی نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *