عملکرد کمک فنر در اتومبیل

عملکرد کمک فنر در اتومبیل چگونه است ممکن است سوال شما هم باشد، کمک فنر یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل می‌باشد. کمک فنر، یکی از بخش‌های مهم و فنی در ساختار خودرو است. قسمت فنی یک خودرو که شامل: سیستم برق، ترمز و تعلیق است. این سه قسمت در سیستم خودرو، دارای زیر مجموعه‌های دیگری هستند.

هر قطعه در ساختار اتومبیل، وظیفه خاص به خود را دارد.

در برخی از موارد، هر کدام از این قطعات در اتومبیل، نقش بسیار حیاتی و اساسی را در روند کارکرد اتومبیل از خود به جا می‌گذارند.

نکاتی در رابطه با کمک فنر اتومبیل

یکی از اساسی‌ترین قطعات در اتومبیل، کمک فنر است. انواع کمک فنر نقش بسیار زیادی در میزان به دست آوردن ارتعاشات از خودرو و همین طور از بین بردن آن‌ها را بازی می‌کند. ارتعاشات تولید شده از خودرو، ناشی از حرکت خودرو در بخش‌های ناهموار یک جاده است.

کمک فنر، برای ایجاد آرامش و آسایش برای صاحب خودرو و سرنشینان آن، تهیه و تولید شده است. کمک فنر، کارایی خاص خود را در جاده‌های ناهموار به خوبی نشان داده است. اتومبیل بدون استفاده از کمک فنر، نمی‌تواند کارکرد درستی در زمان مواجه شدن با جاده‌های ناهموار را داشته باشد. در واقع، کمک فنر، یک قطعه در کنار فنر است. کمک فنر و فنر در کنار هم، یک ساختار ایده آل از قطعه‌ای کارآمد را به وجود می‌آورند.

محل قرارگیری کمک فنر، نزدیک به قسمت چرخ اتومبیل است.

عملکرد کمک فنر در اتومبیل با توجه به میزان نوسانات ایجاد شده، دارای حرکت‌های کوتاه و بلند است.

تولید حرکت برای کمک فنر، منجر به به وجود آمدن انرژی پتانسیل و آزاد کردن آن است. آزاد کردن انرژی پتانسیل تولید شده، باعث ایجاد انرژی گرمایی و همین طور تخلیه کردن آن است. در رابطه با عملکرد کمک فنر، حتمأ باید میزان انرژی به دست آمده برای آن، به نوعی تخلیه شود. با تخلیه نشدن انرژی مورد نظر برای خودرو، امکان بروز نوسان در فرایند حرکتی اتومبیل به وجود می‌آید. کمک فنر، دو قسمت از اتومبیل را به یکدیگر متصل می‌کند.

از جمله بخش‌هایی که کمک فنر آن‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد شامل:

  • شاسی
  • اکسل اتومبیل

ساختار قرارگیری کمک فنر در داخل اتومبیل به شکل موازی است. در زمان منقبض شدن فنر، امکان جمع شدن آن به شدت افزایش پیدا می‌کند. از این رو، با جمع شدن فنر، انرژی داخل فنر جمع شده و با سرعت باز نمی‌شود.

کمک فنر زرد

۱. عملکرد کمک فنر در اتومبیل به چه شکل است

کمک فنر در ساختار اتومبیل باید به شکل استاندارد در داخل بخش مورد نظر در اتومبیل قرار داده شده باشد. کمک فنر در دو حالت، حرکت و عملکرد فنر را تحت کنترل خود در می‌آورد. کمک فنر، میزان نوسانات موجود در اتومبیل را متعادل سازی می‌کند. کمک فنر در داخل اتومبیل، وزن وارد آمده بر چرخ را به شکل متعادل ایجاد می‌کند. تنظیم چرخ‌های اتومبیل و ایجاد یک حالت ایده آل برای آن‌ها، از جمله وظایف کمک فنر در اتومبیل است.

۲. در صورت نبود کمک فنر در اتومبیل چه می‌شود؟

در صورت نبود کمک فنر در داخل اتومبیل، میزان انرژی که اتومبیل به دست آورده به بخش‌های دیگر خودرو می‌رسد. رسیدن انرژی بیش از اندازه به قسمت‌های دیگر خودرو، منجر به افزایش میزان شتاب برای اتومبیل می‌شود. زمانی که انرژی تولید شده به سطح خودرو وارد شود؛ میزان زیادی از این انرژی، باعث پرتاب خودرو به قسمت جلو می‌شود.

به این نوعی، انرژی تولید شده، ارتعاشات آزار دهنده‌ای را برای اتومبیل و راننده را به وجود می‌آورد. از این جهت، نقش و عملکرد کمک فنر برای اتومبیل، یکی از فرایند‌های مهم و اساسی در این رابطه می‌باشد. هنگامی که انرژی تولید شده در اتومبیل افزایش یافته و متعادل سازی انرژی با استفاده از کمک فنر شکل نگرفته، منجر به از دست دادن تعادل برای اتومبیل می‌شود.

با از دست دادن تعادل اتومبیل، راننده کنترل خودرو را از دست می‌دهد. با این حال، کمک فنر برای ایجاد حس آرامش بیشتر برای راننده و جلوگیری از بروز تصادفات است. استهلاک و خرابی، دو فاکتور دیگر در عدم استفاده از کمک فنر در داخل اتومبیل است. لوازم یدکی ماشین می‌تواند اصل نباشد که در این صورت بر روی عملکرد کلی ماشین تاثیر می‌گذارد، از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو و یا فروشگاه‌های شناخته شده در سطح شهر می‌توانید این قطعه را خریداری کنید.

برای عملکرد کمک فنر، یک دسته بندی مشخص و معینی ایجاد شده است که شامل:

  • عدم پرتاب خودرو در جاده‌های ناهموار
  • جلوگیری از میزان انحراف و کج شدن اتومبیل
  • عدم کله زدن برای خودرو
  • جلوگیری از ضربه‌های شدید خودرو در فرایند ترمز گرفتن
  • جلوگیری از پایین آمدن قسمت عقبی خودرو در زمان اوج سرعت

در هر صورت، کمک فنر با حالت باز و بسته شدن خود، از میزان حرکت‌های شتابدار خودرو می‌کاهد.

دو عدد کمک فنر مشکی

عملکرد ساختار کمک فنر را بشناسید

کمک فنر از نظر ظاهری دارای ساختار متفاوتی نسبت به بخش‌های دیگر اتومبیل است. از این رو، برای آشنایی با ساختار آن، اجزای قرار داده شده در کمک فنر باید شناسایی شوند. ظاهر و ساختار کمک فنر، به شکل استوانه‌ای است. کمک فنر از قطعه‌های زیاد و مختلفی تشکیل شده است. اجزایی که در داخل کمک فنر قرار داده شده‌اند شامل:

  • ضربه گیر
  • میل کمک کننده
  • پایه کمک
  • توپی سر کمک
  • پیستون
  • محفظه سیال
  • ماده سیال

ضربه گیر، یکی از اجزای کمک فنر در داخل اتومبیل است. این بخش از کمک فنر، ضربه‌های وارد آمده بر اتومبیل را می‌گیرد. با دریافت ضربه‌های به وجود آمده برای اتومبیل، میزان سالم ماندن ساختار خودرو افزایش پیدا می‌کند.

میل کمک، بخش دیگری از کمک فنر است. در این قسمت میل در وسط ساختار قرار داده شده است. میل کمک از بخش پیستون، عبور می‌کند. با عبور کردن میل از پیستون در بخش بالای آن به توپی متصل می‌شود. پایه کمک، وظیفه عدم برخورد فنر به مانع‌های میل را دارد. سوپاپ، یکی از بخش‌هایی که در قسمت کف پیستون قرار گرفته است.

سوپاپ در بخش بالایی و پایینی سیال حرکت می‌کند. توپی سر کمک نیز ضربه‌های وارد آمده بر بدنه کمک فنر را دریافت می‌کند. توپی سر کمک برای متصل شدن به شاسی در اتومبیل به کار رفته است. ماده سیال، ماده‌ای که به شکل گاز و مایع، به کار برده می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *