فنر لول خودرو

از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل فنر لول خودرو می‌باشد که وظیفه‌ی اصلی آن در تعادل و حرکت ثابت ماشین دارند. بنابراین فنرها می‌توانند وزن زیادی از بدنه و بار خودروی را تحمل کنند و ارتفاع آن را نیز ثابت نگهدارند، علاوه بر این که فنرها با جذب نوساناتی که از مسیر‌های نامناسب از انتقال آن‌ها به اتاقک خودرو پیشگیری می‌کند. شاید علاقه مند باشید که بدانید که در داخل یک خودرو ۵ نوع فنر مختلف به کار می‌رود از جمله فنر لول یا فنر مارپیچ، فنر بادی، میله پیچشی، فنر تخت، فنر لاستیکی که هر کدام لازم و ضروری برای اتومبیل شما است.

فنر لول خودرو

یکی از ساده‌ترین و در این حال فنرها که بیشترین کاربرد را دارند. فنر لول خودرو تشکیل شده است از یک میله فولادی که به صورت حلقه‌های به هم تنیده شده است. قدرت و مقاومت این دست از فنرها بسته به تعداد حلقه‌ها، ارتفاع آن‌ها و نیز قطر میله فولادی دارد. هر چه میزان قطر میله فنر زیاد باشد بالطبع قدرت آن نیز افزایش پیدا می‌کند از جهت دیگر با افزایش طول و تعداد حلقه‌های فنر باعث انعطاف پذیری بیشتر آن نیز خواهد شد.

فنر لول

در واقع محل قرار گیری فنر‌های لول مابین چرخ و بدنه خودرو می‌باشد. اگر بخواهید که میزان سنجش قدرت این قطعه را بسنجید باید بدانید که از این قطعه دارای معیاری به نام ثابت یا ضریب فنر است. ثابت فنر را می‌توان گفت که میزان وزنی است که برای فشردن یک فنر مارپیچ به اندازه یک اینچ نیاز است. ثابت فنر در علم فیزیک با عنوان نرخ فنر یا نرخ فشردگی فنر نامیده می‌شود.

ویژگی‌های متمایز فنر لول خودرو

فنر مارپیچ که یک ساختار کاملاً ساده دارد و همچنین طول عمر زیاد و مقاومت بالایی نیز برخوردار است. فنر‌های لول در مقایسه با فنر‌های تخت به تنظیمات ویژه‌ای نیاز ندارند و خیلی کم اتفاق می‌افتد که دچار آسیب شوند.

معایب فنر لول خودرو

از نقاط ضعف و معایب فنر مارپیچ خودرو تحمل وزن محدود می‌باشد که سبب ضعیف‌تر شدن فنر‌های تخت به تنظیمات جدیدی نیاز ندارند و خیلی کم پیش می‌آید که دچار آسیب شوند. با گذشت زمان و با تحمل کردن وزن‌های زیاد فنر‌های مارپیچ ضعیف می‌شوند و این ضعف مستقیماً بر روی ارتفاع خودرو و سلامت لاستیک‌ها تاثیر می‌گذارد و شما دیگر به خوبی و با کیفیت بهتر نمی‌توانید رانندگی کنید و رانندگی شما دستخوش تغییر می‌شود، لوازم یدکی ماشین می‌تواند اصل نباشد برای همین هنگام خرید فنر لول خودرو از سایت‌های فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو به اصل بودن آن توجه کنید.

بررسی فنر‌های مارپیچ خودرو

با توجه به این که بیشتر افراد تصور می‌کنند که نیاز است که هر از چندگاهی فنر‌های مارپیچ خودروی خود را به صورت یک دوره زمانی معین مورد بررسی قرار دهند لیکن این قطعه نیز مشابه سایر قطعات دیگر و لوازم یدکی خودرو امکان استهلاک آن وجود خواهد داشت. ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مشکلی که فنر‌های مارپیچ دارند این است که باعث می‌شود که فنر شما در طول زمان زنگ بزند یا دچار اکسید شدن شود.

با توجه به این که بر روی فنر‌های لول‌هایک کاور محافظ در معرض ضربات و زنگ زدگی وجود دارد لیکن آمارها حاکی از این است که چیزی حدود ۱۰ درصد از خودرو‌‌هایی که در سطح خیابان‌هارفت و آمد می‌کنند به مرور زمان دچار پوسیدگی در بخش‌های از فنر‌های مارپیچ می‌شوند. از طرف دیگر اگرچه فنر‌های لول کمتر دچار شکستگی شوند. اما چنانچه که نیروی با فشار زیاد وارد شود در کنار پوسیدگی‌های ایجاد شده باعث شکستگی آن‌هامی‌شود. چنانچه که فنرها درست در بالای تایر قرار دارند شکستگی آن‌ها می‌تواند موجب پارگی لاستیک‌ها شود. از دیگر عوامل شکستگی فنرها، خستگی آن است که با گذشت زمان و تحمل وزن زیاد به وجود می‌آید.

ویژگی فنر لول

معایب اسپرت کردن خودرو

در حال حاضر از راهکار‌های جذاب برای اسپرت کردن خودرو، کاهش ارتفاع آن است. در این شیوه باید فنر‌های بلند را جایگزین فنر‌های استاندارد کرد که در واقع به یک جسم صلب نزدیک می‌شود. از دیگر معایب این روش کوبیده شدن خودرو در دست اندازها می‌توان نام برد،لذا بیشتر روش‌های غیر اصولی و غیر استاندارد و به صرفه که در واقع بریدن و یا کوتاه کردن فنر را برای این کار انتخاب می‌کنند. با توجه به طول عمر فنر لول که با نیروی جذب انرژی آن رابطه مستقیمی دارد، بریدن حلقه‌های آن می‌تواند باعث کاهش جذب انرژی و انتقال نیروی ضربات به اتاقک خودرو شود.

در بعضی از موارد با گرم کردن فنر برای این که بخواهند حلقه‌ها را به هم نزدیک‌تر کنند و ارتفاع آن‌ها را نیز کاهش دهند مورد استفاده قرار می‌دهند در این شیوه نیز شاخص فنر به میزان قابل ملاحظه‌ای تغییر می‌کند و به یک جسم صلب نزدیک می‌شود. از دیگر تاثیرات و معایبی که این روش دارد این است که باعث کوبیده شدن خودرو در است اندازها خواهد شد.

دقت در ضریب و اندازه فنر لول خودرو در هنگام تعویض

همانطور که می‌دانید فنر‌های مارپیچ از ضرایب مختلفی برخوردارند، که می‌توانید انواع مختلفی از این نوع از فنرها را در مراکز و فروشگاه‌هایی که لوازم یدکی خودرو را به فروش می‌رسانند خریداری کنید برای این که فنر ثابت بماند بستگی به جنس میله و شکل آن دارد. به همین منظور در زمان تعویض فنر لول باید ضرایب فنر‌های قدیمی و جدید یکی باشد به همین علت باید به این موضوع توجه ویژه‌ای نمایید. تفاوتی که میان ضریب فنر وجود دارد به علت تغییراتی است که بر روی میزان جذب انرژی و بروز مشکلاتی که در قسمت‌های فنی، کیفیت رانندگی و یا حتی حالت ایستایی اتومبیل شما می‌گذارد.

خرید انواع فنر‌های لول خودرو

زمانی که قصد دارید که فنر‌های لول برای اتومبیل خود خریداری کنید لازم است که به این نکته توجه داشته باشید که حتما از فروشگاه‌ها و مراکز معتبری که لوازم یدکی خودرو می‌فروشند خریداری نمایید. زیرا مهم‌ترین نکته‌ای که برای امنیت خودرو وجود دارد تا از بروز خسارات یا حتی تصادفات جلوگیری کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *