گاز نخوردن خودرو

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام روشن کردن خودرو متوجه می‌شوید که آن گاز نمی‌خورد این اتفاق ناخوشایندی است. در این گفتار قصد داریم علت‌های گاز نخوردن خودرو را جستجو کنیم از آنجایی که متأسفانه دلایل مختلف زیادی وجود دارد، اما با شناخت و آگاهی یافتن از علت‌های آن بهتر می‌توانید با این مشکلات مواجه شوید و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

۶ دلیل گاز نخوردن خودرو

زمانی که اتومبیل شما گاز نمی‌خورد یعنی آن شتاب معمول خود را ندارد و به هر میزانی که پای خود را روی پدال هم فشار دهید هیچ تاثیری ندارد. اگر چه از آن دست از رانندگانی باشید که عادت به رانندگی با سرعت زیادی دارند خیلی سریع می‌توانید بعد از فشار دادن بر روی پدال گاز متوجه شوید که مشکلی یا آسیبی ایجاد شده است و باید اقدامات لازم را برای تعمیر این بخش از اتومبیل انجام دهید.

همانطورکه در بالا نیز اشاره شد که علت‌های متعدد زیادی وجود دارند که خودروی شما گاز نخورد و شتاب کافی را نداشته باشد تا بتواند مسیر عادی را طی کند این عوامل عبارتند از:

  1. خرابی دیسک و صفحه
  2. وجود مشکل در استپر موتور
  3. خراب بودن فیلتر هوا
  4. تمام شدن یا غیراستاندارد بودن روغن موتور
  5. خراب و آسیب دیدن پمپ بنزین خودرو
  6. نقص در کمپرس سیلندر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

دلایل گاز نخوردن اتومبیل‌های اتوماتیک

۱. خرابی دیسک و صفحه

یکی از مواردی که می‌تواند از دلایل گاز نخوردن خودرو باشد زمانی است که دیسک و صفحه اتومبیل شما دچار فرسایش است. با خراب شدن دیسک خودروی شما کارایی سابق را نخواهد داشت. به همین علت بسیار مهم است که حواستان به این قسمت از اتومبیل باشد و با بررسی این بخش‌ها از مختل شدن عملکرد‌های مختلف جلوگیری کنید. زمان مناسب برای تعویض لنت‌های ترمز از خرابی دیسک و صفحه جلوگیری می‌کند.

۲. وجود مشکل در استپر موتور

یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل استپر است که اگر دچار آسیب شود می‌تواند عملکرد خودروی شما را مختل کند. دلیل تاثیرات نامطلوب بر روی کارایی خودرو به علت ارتباط مستقیم موتور و استپر است با توجه به اینکه شمع‌ها و کوئل وایر شمع به استپر وابسته‌اند در صورتی که این قطعه دچار مشکل گردد. کاملا روشن است که موتور هم شرایط نامطلوبی را تجربه خواهد کرد. به همین علت دلیل گاز نخوردن خودرو، استپر موتور است.

۳. خراب بودن فیلتر هوا

در واقع فیلترهای هوا مسئول کنترل جریان ورودی هوا به داخل خودرو را برعهده دارند. چنانچه که فیلترها خراب یا دچار گرفتگی شوند، مواد زایدی به موتور اتومبیل وارد می‌شود که یکی از مشکلاتی که ایجاد می‌کند ماشین شما گاز نمی‌خورد این عامل هم برای خودروهای اتوماتیک و هم کاربراتوری صدق می‌کند.

۴. تمام شدن یا غیراستاندارد بودن روغن موتور

با توجه به نوع روغنی که برای موتور اتومبیل خود انتخاب می‌کنید. چنانچه که روغن موتور شما نامرغوب باشد امکان اینکه موتور به خوبی گاز نخورد خیلی زیاد است. البته این تنها یکی از علت‌های خرابی خودرو می‌باشد. از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین روغن موتور آنلاین را سفارش دهید.

تمام شدن یا غیراستاندارد بودن روغن موتور

۵. خراب و آسیب دیدن پمپ بنزین خودرو

چنانچه که پمپ بنزین اتومبیل شما آسیب دیده باشد یا صافی بنزین تمیز نباشد. ممکن است باعث نقص و ایراد اتومبیل در گاز خوردن شود. در واقع پمپ بنزین قطعه‌ای است که سوخت از این طریق به باک انتقال پیدا می‌کند. در صورتی که سوخت به صورت کامل به موتور انتقال پیدا نکند، خودرو در هنگام گاز خوردن دچار مشکل می‌شود.

۶. نقص در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر تاثیر زیادی بر روی سوپاپ‌ها و رینگ‌های اتومبیل دارد و باعث کارایی بیشتر این بخش‌ها می‌شود. این قسمت‌ها باعث عملکرد درست موتور را فراهم می‌کند. زمانی که کمپرس سیلندر دچار مشکل می‌شود می‌تواند دلیل اصلی گاز نخوردن خودرو باشد. به همین علت بررسی عملکرد این بخش‌ها را نباید به هیچ عنوان نادیده گرفت.

دلایل گاز نخوردن اتومبیل‌های اتوماتیک

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دلایلی که در مبحث قبلی به آن اشاره شد نمی‌تواند برای تمامی خودروها به ویژه ماشین‌های انژکتوری صدق کند عوامل دیگری می‌تواند موثر باشند از جمله:

  • کثیف بودن انژکتور ماشین
  • مشکل در سنسور گاز
  • نقص در سنسور پدال گاز و کلاچ
  • ایراد در سنسور دور موتور
  • خرابی مپ سنسور
  • آسیب در قطعه ECU

۱. کثیف بودن انژکتور ماشین

زمانی که انژکتور خودرو کثیف می‌شود باید سریعاً این قطعه را تمیز کنید اما توجه داشته باشید که این بخش بسیار تخصصی است و باید حتما به تعمیرگاه‌های مجرب و متخصص مراجعه کنید. با تمیز شدن این بخش خودروی شما به راحتی می‌تواند گاز بخورد.

۲. مشکل در سنسور گاز

اتومبیل‌های اتوماتیک دارای سنسورهای متنوعی هستند. یکی از این سنسورها گاز است. مشکلاتی که در آن وجود دارد علت اصلی گاز نخوردن اتومبیل است. سنسور گاز بر روی دریچه گاز و در مجاورت استپر قرار دارد. چنانچه این بخش دچار آسیب و مشکل شود باعث می‌شود که پاشش سوخت انژکتورها دچار مشکل شود. در حقیقت سنسور گاز موظف است که در مورد موقعیت دریچه گاز به قطعه ECU یا همان مغز متفکر خودروی اتوماتیک اطلاع دهد. با آسیب دیدن این قطعه احتمال گاز نخوردن ماشین زیادی است.

باید مراقب باشید که این قطعه دچار مشکل نشود به این صورت که با بالا ماندن دور موتور در دور پایین، دیر پایین آمدن دور موتور همچنین ثابت ماندن دور در دور پایین نیز از جمله این عوامل است که منجر به خراب شدن این قطعه می‌شود.

۳. نقص در سنسور پدال گاز و کلاچ

از دیگر سنسورهای اتومبیل‌های اتوماتیک و انژکتور، سنسور پدال گاز و کلاچ است که در کارایی خودرو تاثیر بسزایی دارد. هر نوع آسیب یا خرابی در سنسور پدال گاز و کلاچ هم می‌تواند مهم‌ترین دلیل گاز نخوردن خودرو باشد.

نقص در سنسور پدال گاز و کلاچ

۴. ایراد در سنسور دور موتور

سنسور دور موتور در خصوص دور لحظه‌ای به قطعه ECU اطلاع می‌دهد. در صورتی که این اطلاع‌رسانی ضعیف باشد یا مشکلی در این میان به وجود بیاید باعث می‌شود که خودروی شما کارایی و عملکرد نامطلوبی داشته باشد که یکی از این عوامل گاز نخوردن خودرو می‌باشد.

۵. خرابی مپ سنسور

مپ سنسور مانند سایر سنسورهایی که در خودرو استفاده می‌شود در مرتبط است و اطلاعاتی را نیز به آن‌ها مخابره می‌کند. این قطعات در مورد هوای مکش شده به ECU اطلاع‌رسانی می‌کنند. در صورتی که مپ سنسور خراب شود کنترلی بر میزان باز و بسته بودن دریچه هوا هم وجود نخواهد داشت و باعث بروز مشکلاتی مانند گاز نخوردن ماشین خواهد شد.

۶. آسیب در قطعه ECU

در تمامی‌ماشین‌های اتوماتیک قطعه‌ای به نام ECU وجود دارد. کار این قطعه ‌این است که بر روی واکنش‌های سنسورها یا حسگرهای موتور اتومبیل را کنترل می‌کند. در صورتی که این قسمت از اتومبیل که نقش مهمی را در سوخت‌رسانی به موتور دارد دچار آسیب شود احتمال اینکه خودرو شما دچار آسیب شود بسیار بالا است. فشنگی روغن پراید قیمت مختلفی در بازار دارد و باید معتبرترین فروشگاه را برای خرید این محصول انتخاب کنید.

چگونه این مشکلات را برطرف کنیم؟

بررسی کامل تمامی اجزا و قطعات خودرو که ارتباط مستقیمی با گاز نخوردن اتومبیل دارند. موجب می‌شود که از این دست از مشکلات جلوگیری شود. همچنین استفاده از بنزین استاندارد و مرغوب نیز می‌تواند تا حدودی تاثیر بسزایی بر روی گاز نخوردن خودروی شما بگذارد.

استفاده از بنزین‌های سوپر می‌تواند بهترین گزینه باشد و موجب می‌شود تا مصرف آن را تا حدود زیادی کاهش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *