انواع روغن ترمز

انواع روغن ترمز متناسب با نقطه‌ی جوش و ویسکوزیته که دارند امروزه در دسته‌بندی‌های مختلفی در فروشگاه‌ها و سایت‌های فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو وجود دارند که بر اساس نوع خودرو نیز می‌توانند دسته‌بندی‌های متفاوتی باشند. زمانی که شما از روغن سالمی استفاده می‌کنید در واقع می‌توانید به امنیت و سلامت سرنشینان خودروی خودتان کمک کنید.

امروزه آن را با نام روغن هیدرولیک نیز می‌شناسند و در سیستم خودرو قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث شود تا قطعات مختلف ترمز به حرکت در بیاید. این روغن در واقع باعث می‌شود تا تمامی قسمت‌هایی که مربوط به سیستم ترمز حرکت در بیاید و در صورتی که اختلالی در درون این سیستم به وجود بیاید زمانی که شما پدال ترمز را می‌فشارید خودرو نمی‌ایستاد و این موضوع برایشان بسیار خطرناک است.

در این قسمت از مقاله همراه ما باشید تا با روغن ترمز و نحوه کارکرد آن به درستی آشنا بشوید؛ پس همراه ما باشید.

انواع روغن ترمز

روغن ترمز در واقع یک ماده غیر قابل تراکمی است.

امروزه در سیستم ترمز خودرو وجود دارد و نیرویی که به پدال ترمز وارد می‌شود را می‌تواند در خودرو انتقال دهد و باعث شود تا سرعت حرکت چرخ و کاهش پیدا کند و در نهایت باعث شود تا این چرخ‌ها متوقف شود.

اگر شما از وسیله نقلیه استفاده می‌کنید باید بدانید که این این موضوع در سیستم ترمز اهمیت بسیار زیادی دارد. یک نکته مهمی که شما باید به آن دقت کنید این است که باید به تعویض به موقع و سلامت آن توجه بسیار زیادی داشته باشید و حتما به موقع و در زمان مناسب آن را تعویض کنید. اگر روغن ترمز نباشد ایمنی سرنشینان و در واقع راننده به صورت کلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

روغن ترمز قرمز خودرو

همان طور که گفته شد روغن‌ترمز وظیفه دارد که تمامی اعضای سیستم ترمز را به صورت کاملاً عادی حرکت بدهد. در واقع روش کار در سیستم ترمز بر اساس افزایش یا تغییرات فشار یا دمایی است که در آن اتفاق می‌افتد.
اگر ترمز کارایی خودش را از دست بدهد یا اینکه اصلاً روغن ترمز در سیستم ترمز وجود نداشته باشد زمانی که شما فقط پدال ترمز را می‌فشارید خودرو شما متوقف نمی‌شود و می‌تواند برای شما دردسر به وجود بیاورد.

نحوه کارکرد روغن ترمز

شما باید بدانید که چگونگی کار کردن روغن ترمز درون سیستم ترمز که به صورت هیدرولیک عمل می‌کند عبارتند از: در مرحله اول راننده پدال ترمز را با استفاده از پای خودش می‌فشارد و زمانی که فشار پای راننده به پدال وارد می‌شود یک پیستون در کالیپر ترمز فشرده می‌شود.
این فشردگی باعث می‌شود تا فشار در لوله ترمز افزایش پیدا کند. در نهایت روغن ترمز حرکت می‌کند.
این فشاری که از سمت روغن ترمز وارد می‌شود باعث فشرده شدن لنت ترمز می‌شود و زمانی که لنت ترمز فشرده می‌شود چرخش چرخ‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نهایت متوقف می‌شود.

روغن ترمز ماشین

انواع روغن ترمز

انواع روغن ترمز آن عبارتند از:

  1. روغن‌هایی بر پایه گلیکول
  2. روغن‌های بر پایه سیلیکون

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. روغن‌هایی بر پایه گلیکول

معمولاً از این نوع روغن ترمز‌ها در خودروهای بیشتر استفاده می‌کنند که سیستم ترمز ضد قفل abs دارد و می‌تواند از آن استفاده کند.

۲. روغن‌های بر پایه سیلیکون

معمولاً از روغن‌های ترمزی که بر پایه سیلیکون هستند بیشتر در خودروهای سنگین و کامیون‌هایی استفاده می‌کنند که سیستم ضد قفل abs درون آن‌ها وجود ندارد.

خودروهایی که امروزه از روغن‌هایی بر پای گلیکول استفاده می‌کردند نمی‌توانند از آن روغن ترمز‌های بر پایه سیلیکون استفاده کنند؛ زیرا مقدار کمی از مایع اولیه که برای روغن ترمز وجود دارد در سیستم ماشین باقی می‌ماند که این موضوع می‌تواند برای ماشین مشکل را به وجود بیاورد. این دو ماه از نظر شیمیایی با یکدیگر متفاوت هستند و و سازگاری با یکدیگر ندارد.

روغن ترمز زرد

تفاوت روغن ترمز‌های زرد، آبی و سبز در چیست؟

یکی از سوال‌هایی که معمولاً رانندگان بیشتر با آن روبرو هستند این است که چه تفاوتی بین روغن ترمز‌ و انواع آن زرد، آبی و قرمز وجود دارد. در واقع تفاوتی که در روغن ترمز‌ها وجود دارد درباره DOT آن‌ها می‌باشد که نقطه‌ی جوش را نشان می‌دهد.

روغن ترمز‌های مختلفی در بازار وجود دارند و مختلف هستند با DOT متفاوتی در بازار وجود دارد و همین موضوع نشان دهنده رنگ‌های مختلفی می‌باشد:

  • DOT3: زرد
  • DOT4: آبی
  • DOT5.1: سبز

برای این که بتوانید بفهمید کدام یک از این انواع روغن ترمز برای خودروی شما مناسب است. بهتر است حتماً در این زمینه با دفترچه راهنمای خودرو خودتان مطالعه کنید و بررسی کنید که کدام روغن ترمز برای خودروی شما مناسب است.

باید بدانید که نوع روغن ترمز بسیار زیاد به عوامل مختلفی درباره خودروی شما بستگی دارد که آن‌ها عبارتند از: نوع خودرو، وزن، نوع موتور و سیستم انتقال قدرت. اگر شما قصد دارید پیدا کنید که ببینیم کدام رنگ روغن ترمز برای شما مناسب است باید با استفاده از یک دستمال کاغذی و دستمال کاغذی به شکل لوله در بیاورید و آن را به محفظه ترمز بزنید. در این صورت بسیار راحت می‌توانید رنگ روغن ترمز خودتان را به تشخیص دهید و آن را خریداری کنید و از آن استفاده کنید.

روغن ترمز آبی

بهترین زمان تعویض انواع روغن ترمز

روغن ترمز‌ و انواع آن که در ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بعد از مدتی می‌توانند جذب رطوبت هوا بشوند و این موضوع باعث می‌شود تا کیفیت آن‌ها کاهش پیدا کند و در نتیجه عملکرد آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

زمانی که خاصیت این روغن کاهش پیدا کند.

این موضوع برای ایمنی سرنشینان خودرو کاملا موضوع خطرناک می‌باشد و می‌تواند باعث شود تا آسیب بسیار زیادی را به قطعات خودروی شما وارد کند. بهتر است به صورت دوره‌ای هر دو سال یکبار روغن ماشین خودتان را عوض کنید.

البته باید بدانید که برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیق در این زمینه داشته باشید دفترچه راهنمای خودرو خودتان مراجعه کنید. برای اینکه بتوانید چک کنید که آیا روغن ترمز شما عملکرد سالمی دارد؛ بهتر از هر یک ماه یکبار سطح آن را بررسی کنید. برای این کار لازم است که درپوش محفظه‌ی روغن را که در پوشش پلاستیکی است بردارید. این درپوش در سمت راننده در کنار سیستم ترمز قرار دارد با دستمالی درباره کاملاً تمیز کنید. اگر خودروی شما از سیستم abs دارد بهتر از چندین بار پدال ترمز و فشار دهید و حالا می‌توانید به سطح رنگ و روغن آن دقت کنید و ببینید که لازم است آن را تعویض کنید یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *