عملکرد زنجیر تایم در خودرو 

از زنجیر تایم بیشتر در ماشین‌های سنگین و موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه بتوانند هزینه‌های تولید و نگهداری را کاهش دهند و آن را بسیار راحت‌تر انجام بدهند. این موضوع به دلیل راحت‌تر بودن کار توسط شرکت‌های خودروسازی بسیار زیاد انجام می‌شود. شاید شما با این قطعه آشنای داشته باشید و بدانید که این زنجیر تایم شباهت بسیار زیادی با تسمه تایم دارد.
از این قطعه در سالیان قدیم بیشتر در ماشین‌های سنگین و سواری استفاده می‌کردند و امروزه به مرور زمان از تسمه تایم در ماشین‌ها استفاده می‌کنند. برخلاف تصوری که عموم دارند زنجیره تایم تکنولوژی قدیمی و از کار افتاده‌ای ندارد و امروزه در بسیاری از ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند کارایی بسیار عالی داشته باشد.
در این مقاله ما قصد داریم درباره عملکرد زنجیر تایم در خودرو بپردازیم و ویژگی‌های مختلف آن را برای شما توضیح بدهیم؛ پس بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

نحوه عملکرد زنجیر تایم در خودرو

موتورهای درون سوز معمولاً دنده تایم با استفاده از این قطعه می‌تواند میل لنگ را به میل بادامک متصل کند تا با استفاده از آن بتواند دریچه سوپاپ را باز یا بسته کند و آن را کنترل کند.

در موارد ایمنی که برای موتورها در نظر می‌گیرند لازم است تا سوپاپ بتواند هر دوره میل رنگ را باز و بسته کند و این کار را با استفاده از زنجیر تایم یا تسمه تایم انجام می‌دهد.
این قطعه دارای دنده‌های فلزی است که زمان‌بندی مناسبی را نیز می‌تواند بین زمان چرخش میل بادامک و میل لنگ به صورت کاملاً همزمان به وجود بیاورد و این یک مورد بسیار مهمی درباره این موارد می‌باشد.

به صورت کلی زنجیر تایم در واقع همان کاری را که تسمه تایم در سال‌های قدیمی‌تر انجام می‌داد انجام می‌دهد و این قطعه به دلیل اینکه عمر مفید طولانی‌تری نسبت به موارد دیگر دارد.

در حال حاضر این قطعه بسیار زیاد در کارخانه‌های خودروسازی مورد توجه است و افراد از آن استفاده می‌کنند. زنجیر تایم به صورتی است که زمانی که فصل تغییر می‌کند تا حتما آن تعویض شود و این موضوع یکی از مواردی است که در کارخانه‌های خودروسازی بسیار زیاد به آن توصیه می‌کنند.

زنجیر تایم

مزایای زنجیر تایم

یکی از مهم‌ترین نقاط قوتی این قطعه این است که هزینه‌های ساخت آن بسیار پایین است و علاوه بر آن باعث می‌شود تا وزن دنده تایم نیز به تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

باید بدانید که زمان‌بندی مناسب در واقع بین حرکت و چرخشی که بین میل بادامک و میل لنگ و همچنین میل سوپاپ وجود دارد از سری وظایف اصلی زنجیره تار می‌باشد و به دلیل اینکه جنس فلزی دارد ممکن است که صدایی را در ماشین تولید کند.

شکل ظاهری که این زنجیر دارند شباهت بسیار زیادی به زنجیر تایم دوچرخه دارد و درون آن کشنده‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود آن در محل خود ثابت بماند. این کشنده‌ها با فشار روغنی که درون موتور خودرو هستند قابلیت کنترل دارند و می‌توانند روغن موتور خودرو را به سطح مورد نیاز برسانند.

در صورتی که روغن موتور خودروی شما به سطح کمی رسیده باشد. این موضوع نشان می‌دهد که کشنده‌های زنجیره‌تان دچار اشکال شده‌اند و نمی‌توانند فعالیت‌های خودشان را به درستی انجام بدهند؛ پس در این حالت شما باید آن‌ها را تعویض کنید.

امروزه به دلیل اینکه تکنولوژی پیشرفته بسیار زیادی داشته است. این قطعه را طوری طراحی و تولید می‌کنند تا سر و صدای کمتری تولید کند. همین موضوع باعث شده است تا به بسیاری از شرکت‌های تولید کننده خودرو از زنجیر تایم درون خود را استفاده کنند.

امروزه از این قطعه در بیشتر موتورهای سیکلتی که قدرت ۲۲۰ اسب بخار دارند استفاده می‌شود. همچنین وسیله‌های نقلیه گران‌قیمت که شتاب بیشتری دارند و قدرت ماشین‌های مسابقه بسیار زیادی دارند نیز از زنجیر تایم استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد زنجیر تایم در خودرو

تفاوت زنجیر تایم و تسمه تایم چیست؟

از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تفاوتی که بین تسمه تایم و تنظیم زنجیر تایم وجود دارد جنس مواردی است که درون آن‌ها به کار می‌رود. این قطعه را از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو با قیمت مناسب می‌توانید تهیه کنید.

زنجیر تایم از فولاد یا استیل ساخته می‌شود در حالیکه تسمه تایم از جنس پلاستیک می‌باشد و امروزه درجه‌بندی‌های مختلفی در زمینه تولید آن به وجود می‌آید و افراد از آن استفاده می‌کنند.

سایر تفاوت‌های زنجیر تایم و تسمه‌ تایم عبارتند از:

  • طول عمر آن نسبت به تسمه تایم طولانی‌تر است.
  • تسمه تایم در مقابله با زنجیر تایم سر و صدای کمتری دارد.
  • زمانی که زنجیر تایم پاره شود خسارت زیادی به قطعه‌های دیگر درون ماشین وارد می‌شود ولی اگر تسمه تایم پاره شد و خرابی در آن اتفاق افتاد نهایتاً خود قطعه تعویض شود تمامی موارد حل می‌شود.
  • زنجیره تایم می‌تواند دور موتور بالاتری نسبت به تسمه تایم داشته باشد.
  • هزینه نگهداری زنجیر تایم از تسمه تایم بسیار کمتر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.
  • این قطعه نیاز به روانکاری و روغن کاری مداومی دارد که حتما باید به این موضوع بسیار مهم دقت کنید.

زنجیر تایم

جنس فلز زنجیر تایم از چیست؟

معمولاً در زمانی که زنجیر تایم را می‌سازند از فولاد یا استیل سخت استفاده می‌کنند که می‌توانند مقاومت بالایی را برای آن‌ها در برابر آسیب دیدن به وجود بیاورد.

در صورتی که روانکاری درستی انجام نشود این قطعه به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود و همین موضوع می‌تواند آسیب جدی را به قطعات خودرو وارد کند و باعث آسیب دیدن خودرو بشود.

بهترین زمان تعویض زنجیر تایم

یکی از کارهای به موقع و مهمی که شما باید انجام دهید این است که به موقع زنجیره آن را تعویض کنید و بتوانید از آسیب دیدن و خسارت‌های بیشتر در خودروی خودتان جلوگیری کنید و برای خود آن را به وجود نیاورید.

معمولاً زمان تعویض این قطعه در خودروها متناسب با نوع تایم آن‌ها متفاوت می‌باشد و این موضوع درون دفترچه راهنما وجود دارد.

اگر بخواهیم یک مورد معمولی را برای شما توضیح دهیم؛ بهتر است بعد از طی کردن ۴۰ هزار تا ۱۶۰ کیلومتر زنجیر تایم خودتان را تعویض کنید و از یک زنجیره تامین بهتری استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *