سیستم خنک کننده در خودرو

تقریبا تمام اتومبیل‌ها از یک سیستم خنک کننده برای موتورهای خود استفاده می‌کنند. سیستم خنک کننده در خودرو شامل یک سری لوله است که از موتور و سرسیلندر ادامه دارد و محفظه‌های احتراق که در آن آب و یا مایع خنک کننده دیگر در حال گردش است. این مایعات باعث می‌شود که انتقال گرما سریع‌تر اتفاق بیفتد.
رادیاتور متشکل از قطعاتی است که به سرعت گرما را منتقل می‌کند، به این شکل که مایع گرم را از موتور دریافت و سپس آن را به کمک فن خنک می‌کند. دریچه ترموستات موجود در این قطعه با رسیدن به دمای مطلوب باز می‌شود و پمپ آب برای گردش مایع خنک کننده از طریق موتور، شیلنگ‌ها و سایر مولفه‌ها از مخزن انبساطی استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند تا مایع خنک کننده منبسط شود. سیستم خنک کننده به منزله قطعه تهویه کننده‌ای است که از گرمای موتور برای گرم کردن فضای داخلی اتومبیل استفاده می‌کند.

زمانی که اتومبیل در دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد تردد کند، لازم است که از انجماد مایع خنک کننده آن جلوگیری شود. به همین دلیل می‌توان با اضافه کردن ضد یخ به منظور کاهش نقطه انجماد مایع خنک کننده این شرایط را تغییر داد. می‌توان با تغییر مقدار افزودنی در برابر ضد یخ از آن محافظت کرد.

سیستم خنک کننده در خودرو در دماهای بالاتر و کارآمدتر کار می‌کنند. خنک کننده مزیت‌های قابل توجهی به همراه دارد، به نحوی که نه تنها باعث خنک کردن موتور خودرو می‌شود بلکه دمای آسیب زننده به کل سیستم را کاهش می‌دهد. کنترل دمای موتور دشوار به نظر می‌آید، با این حال هنگام افزایش درجه حرارت، استفاده از قطعات سرامیکی با مقاومت بالا لازم خواهد بود. معمولا دو نوع سیستم خنک کننده در خودرو وجود دارد: خنک کننده مایع و خنک کننده هوا.

سیستم خنک کننده خودرو

خنک کننده مایع

سیستم‌هایی که دارای مایع خنک کننده هستند، مایع را از طریق لوله‌ها در موتور به گردش در می‌آورند. با عبور این مایع از موتور داغ، گرما جذب شده و موتور خنک می‌شود. موتور از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل است. پس از آنکه مایعات از کنار موتور عبور می‌کنند، گرما را دریافت کرده و به کمک مبدل آن را به هوا منتقل می‌کنند.

خنک کننده هوا

برخی از اتومبیل‌های قدیمی و تعداد کمی از اتومبیل‌های مدرن دارای خنک کننده هوا هستند. به جای گردش سیال در موتور، گردش هوا باعث می‌شود که گرما از سیلندر دور شود. از طرفی یک پنکه قدرتمند هوا را از اطراف قطعات اصلی دور کرده و با انتقال حرارت به هوا موتور را خنک می‌کند.
سیستم خنک کننده در خودرو شامل لوله کشی‌های بسیاری است. به عنوان مثال پمپ مایع را به بخش موتور می‌فرستد که این کار باعث می‌شود مایع راه خود را از طریق لوله‌ها به سایر بخش‌ها مثل سیلندر پیدا کند و پس از آن از طریق سرسیلندر به موتور باز می‌گردد. در صورت بسته بودن ترموستات، مایعات به صورت مستقیم به پمپ ارسال می‌شود. در صورت باز بودن مایع ابتدا از رادیاتور عبور کرده و سپس به پمپ باز می‌گردد.
همچنین یک سیستم جداگانه برای سیستم گرمایشی نیز وجود دارد. در اتومبیل‌هایی که صفحه گیربکس آن‌ها به شکل اتوماتیک کار می‌کند، معمولا مدار جداگانه‌ای برای خنک کردن مایع وجود دارد.

شرایط سیال

اتومبیل‌ها در طیف گسترده‌ای از دما کار می‌کنند. بنابراین هر مایعی که برای خنک کردن موتور از آن استفاده می‌شود، لازم است که از نقطه انجماد کم و نقطه جوش بالا برخوردار باشند، به این معنی که لحظه انجماد و یا نقطه جوش در آن‌ها به سرعت اتفاق نیفتد و در عین حال این ظرفیت را داشته باشد که گرمای زیادی را در خود حفظ کند.

در رادیاتور که یکی از لوازم یدکی مهم خودرو به شمار می‌آید، آب یکی از موثرترین مایعات برای گرم نگه داشتن گرماست. لوازم یدکی تقلبی در بازار زیاد است، از فروشگاه‌های معتبر قطعات موردنظر اتومبیل خود را خریداری کنید. به همین دلیل است که اضافه کردن ضد یخ که شامل مقداری اتیلن گلیکول است، باعث می‌شود که این نقطه انجماد به میزان قابل توجهی بهبود یابد.

سیستم خنک کننده خودرو

فن چگونه باعث تغییر دما می‌شود؟

فن اتومبیل یکی دیگر از لوازم یدکی خودرو به شمار می‌آید که لازم است در صورت بروز مشکل برای تعویض آن اقدام کنید. رادیاتور برای خنک کردن کافی سیستم به جریان ثابت هوا نیاز دارد. زمانی که اتومبیل در حال حرکت است، این گردش هوا اتفاق می‌افتد. با این حال هنگامی که خودرو در حالت ثابت قرار دارد، برای کمک به جریان هوا از پنکه استفاده می‌شود.

فن ممکن است توسط موتور هدایت شود، اما این در صورتی است که موتور کار خود را به درستی انجام دهد. گردش هوا همواره در هنگام حرکت ماشین لازم نیست، با این حال انرژی مورد نیاز در رانندگی باعث اتلاف سوخت می‌شود. برای بر طرف کردن این مشکل، برخی از اتومبیل‌ها از یک کلاچ سیال استفاده می‌کنند که توسط یک شیر حساس به دما کنترل می‌شود. در نتیجه زمانی که حرارت افزایش می‌یابد، دمای خنک کننده به کمک فن به یک نقطه معین می‌رسد.

سایر اتومبیل‌ها نیز دارای یک فن برقی هستند که توسط یک سنسور دما خاموش و روشن می‌شوند. برای اینکه موتور سریع گرم شود، رادیاتور توسط یک ترموستات که معمولا در بخش بالایی پمپ قرار دارد، بسته می‌شود. زمانی که موتور گرم می‌شود، روغن ترمز داغ و منبسط شده و در نتیجه سوپاپ باز می‌شود و اجازه می‌ده تا مایع خنک کننده از طریق رادیاتور جریان یابد. زمانی که موتور متوقف شده و خنک می‌شود، شیر مجددا بسته می‌شود.

اجزای سیستم خنک کننده خودرو از جمله لوازم یدکی مکانیکی خودرو به شمار می‌آیند که بررسی منظم و دوره‌ای آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. اگر به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید، تنها کافی است به فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین مراجعه کنید تا متخصصانی که تجربه لازم در این زمینه را در اختیار دارند، به شما کمک کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *