صفحه کلاچ

صفحه کلاچ از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل شمار می‌رود. کافی است سری به فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو بزنید و از آن‌ها سوال کنید که هزینه تعویض این قطعه چقدر است، آنگاه توجه بیشتری برای نگهداری از آن به کار می‌برید.

کار صفحه کلاچ قطع انتقال قدرت است. این قطعه موتور را به گیربکس متصل می‌کند و باعث کاهش نیروی حرکتی آن می‌شود. اکثر کلاچ‌های اتومبیل مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مسافتی به طول یک کیلومتر بدون نیاز به تعویض سالم باقی می‌مانند. با این حال شرایطی مانند رانندگی سنگین در ترافیک می‌تواند به سرعت منجر به خراب شدن آن شود، تا جایی که حرکت کردن با آن سخت و غیر ممکن خواهد شد. اگر کلاچ خراب شود، تا زمانی که لوازم یدکی مناسبی برای آن تهیه و تعویض نشود، ماشین غیرقابل حرکت خواهد بود. به همین دلیل بسیار مهم است که درباره شرایطی که می‌تواند باعث وجود مشکل در آن شود و علائم و نشانه‌های آن مطلع باشید تا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

صفحه کلاچ از قطعاتی است که سبک رانندگی فرد و محیطی که خودرو در آن رانده می‌شود، در فرسودگی آن تاثیر دارد. اتومبیل‌هایی که در ترافیک شهری رانده می‌شوند در مقایسه با خودروهایی که در بزرگراه‌ها و یا جاده‌هایی با سطح ترافیک متوسط رانده می‌شوند، بیشتر در معرض مشکلات کلاچ و ترمز قرار دارند و نیاز به لوازم یدکی خودرو برای تعویض آن خواهند داشت. علائم قابل توجهی وجود دارد که به شما کمک می‌کند درباره سایش کلاچ و مشکلات آن آگاه شوید.

صفحه کلاچ

لغزش

یکی از علائم اصلی صفحه کلاچ فرسوده، وجود لغزش در خودرو است. احتمال در زمان رانندگی متوجه خواهید شد که دور موتور بیشتر می‌شود و نسبت به سرعت مشخص، میزان شتاب خودرو افزایش می‌یابد. این نوع لغزش زمانی اتفاق می‌افتد که میزان اصطکاک در صفحه کلاچ بسیار زیاد شده و زمان آن فرا رسیده است که برای تعویض آن اقدام کنید.

برای بررسی وجود لغزش، کافی است که وسیله نقلیه را پارک کنید، موتور را خاموش کنید و ترمز دستی را بکشید. پس از آن ماشین را راه اندازی کنید، کلاچ را فشار دهید و پس از آن شروع به آزاد سازی کلاچ کنید. اگر در این قطعه مشکلی وجود نداشته باشد، وسیله نقلیه سعی می‌کند حرکت کند، اما زمانی که کلاچ به طور کامل آزاد نشده باشد و متوقف نشود، مشکلی در آن وجود دارد.

لرزش

علامت دیگر که نشان دهنده وجود مشکل در خودروی شماست، این است که هنگام استفاده از کلاچ، به خصوص در سرعت کم، لرزش بیش از حد آن را مشاهده کنید. این مسئله ممکن است به دلیل وجود آلودگی بر روی سطح صفحه کلاچ مانند روغن گریس و یا رطوبت به دلیل راندن خودرو در مسیرهای خیس باشد. اگر پس از مدتی این لرزش قطع شود، مسئله جدی وجود ندارد، اما اگر لرزش باقی بماند، به این معنی خواهد بود که صفحه کلاچ دچار مشکل شده است. لوازم یدکی تقلبی در بازار بسیار زیاد شده است، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر فروش آنلاین لوازم یدکی خودرو صفحه کلاچ را خریداری کنید.

صدای سنگ زنی

گاهی اوقات زمانی که پدال کلاچ را می‌فشارید و سپس آن را رها می‌کنید، سر و صدایی از سمت گیربکس خودرو بلند می‌شود. گاهی با فشار دادن آن ممکن است این صدا از بین برود، اما به محض آنکه کلاچ را آزاد می‌کنید، مجددا صدایی از آن خارج می‌شود. حتی ممکن است صدای نویز عمیق و تکان دهنده‌ای را از سمت آن احساس کنید. این مسئله نشان می‌دهد که خودروی شما نیاز به لوازم یدکی جدید دارد، به این معنی که لازم است صفحه کلاچ خود را تعویض کنید. اگر به موقع بررسی نشود، ممکن است مشکلات بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

گاهیی ممکن است فشار دادن پدال کلاچ بسیار سخت‌تر از همیشه باشد و یا زمانی که آن را رها می‌کنید، مشکلی در آن ایجاد شود. اگر واقعا انسدادی به این شکل وجود داشته باشد، لازم است قطعات دیگری مانند اتصالات، یاتاقان و کابل‌ها را نیز بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که درباره سیستم هیدرولیک مشلی وجود ندارد.

صفحه کلاچ

مشکلات در تعویض چرخ دنده‌ها

مشکل دیگری که نشانگر خرابی کلاچ است این است که در هنگام تغییر دنده، پس از فشار دادن کلاچ دچار چالش شوید. این چرخ دنده‌ها از حرکت‌های مشخص به حالت خنثی یا همان خلاص خودداری می‌کنند و یا از انتقال حالت خنثی دنده به چرخ دنده جلوگیری می‌کند. حتی اگر دنده به سهولت حرکت کند، ممکن است با صدای ناهنجار و لرزش همراه باشد. این مشکل به اتصالات بد در کلاچ اشاره دارد. می‌توانید با تنظیمات ساده در پیوندهای مکانیکی و بررسی صفحه کلاچ، عیب‌های آن را برطرف کنید.

پس از آنکه مشکلات قریب الوقوع کلاچ را شناسایی کردید، لازم است نکات لازم درباره تعویض آن را نیز بدانید. اتومبیل‌هایی که در شرایط درست و عادی رانده شوند، پس از طی کردن مسافتی حدود ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به بررسی صفحه کلاچ خواهند داشت. اگر یک راننده مدام در ترافیک و بخش‌های شلوغ شهری از ماشین خود استفاده کند، به این معنی است که از کلاچ بیش از سایر رانندگان استفاده می‌کند، به همین دلیل لازم است که به صورت مرتب این قطعه در اتومبیل را بررسی کند.

در صورتی که از سمت کلاچ لغزشی را مشاهده کنید، لازم است تا کل صفحه کلاچ را تعویض کنید. می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو، این قطعه را تهیه نمایید. در صورت لرزش بیش از حد پدال، ممکن است لازم باشد، پدال و صفحه کلاچ را همزمان تعویض کنید. این باعث می‌شود که هزینه‌های بیشتری را متحمل شوید که آن‌ها شامل بلبرینگ کلاچ، فنر، کابل و سایر قطعات آن خواهد بود.

اگر صدای آرامی می‌شویند، ممکن است مشکل از یاتاقان باشد و نیاز به تعویض داشته باشد. در چنین شرایطی هزینه‌های تعمیر بیشتر است، به این دلیل که برای دستیابی به آن لازم است که کل گیربکس جدا شود.

تعویض چرخ دنده‌ها، معمولا به تعمیرات جزئی نیاز دارد. اگر این مشکل از کلاچ و اتصال آن به کابل باشد، تنظیم مجدد اتصال می‌تواند این مسئله را برطرف کند. اگر این یک مشکل هیدرولیکی باشد، تنها با بررسی سطح روغن گیربکس و جایگزینی آن در صورت نیاز، برطرف خواهد شد. اگر در نزدیکی سیلندر نشتی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تعویض فشنگی در خودرو داشته باشید. قیمت فشنگی روغن پراید و سایر اتومبیل‌ها را از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر استعلام بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *