علائم خرابی فن اتومبیل

هر قسمت از خودرو دارای قطعات مختص به خود است که هر کدام در روند حرکتی اتومبیل تاثیر زیادی را از خود به جای می‌گذارند. یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل فن است که یکی از بخش‌های مهم در رابطه با خنک سازی موتور خودرو می‌باشد.
یکی از خرابی‌های پی در پی اتومبیل در رابطه با دمای بالای موتور است؛ هنگامی که دمای موتور افزایش می‌یابد؛ به این معنا است که فن اتومبیل دچار مشکل شده است.
برای بررسی مشکل فن خودرو ابتدا باید موتور فن و بعد از آن پروانه‌های موجود در فن را بررسی کرد. گاهی اوقات با داشتن آشنایی کافی در رابطه با فن و شناخت این قطعه، در زمان بروز مشکل‌های این چنینی به راحتی کاپوت ماشین را بالا زده و قسمت فن و پره‌های آن را بررسی کنید.
در برخی از موارد، پره‌ها از قسمت اصلی خود جدا شده‌اند و این یکی از دلایل خنک نکردن فن برای موتور اتومبیل است. عملکرد مناسب فن، برای بهینه‌تر شدن کارایی موتور به شدت ارزشمند است.
یکی از علامت‌هایی که نشان دهنده به وجود آمدن مشکل برای فن می‌باشد؛ روشن نشدن فن است.
گاهی اوقات، خرابی‌هایی به وجود می‌آید که در کارکرد فن نیز تاثیر می‌گذارد در نتیجه ابتدا باید به سالم بودن موتور توجه نمود و بعد از آن فن را بررسی کرد.
در شرایطی که موتور خودرو با مشکل رو به رو شود و کارایی خود را از دست بدهد، تیغه‌های فن از کار می‌افتند و هیچ جریانی از هوا در سیستم موتور اتومبیل شکل نمی‌گیرد.

قطعات فن

علائم خرابی فن اتومبیل

هنگامی که فن خودرو با مشکل رو به رو می‌شود از خود نشانه‌هایی دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان متوجه خرابی فن شد.
از جمله علامت به وجود آمده برای خرابی فن شامل:

  • فن کارایی خود را از دست می‌دهد
  • ضعیف شدن فن
  • افزایش دما در موتور با توجه به فعالیت فن
  • تولید صدای بیشتر و بروز لرزش‌های اتفاقی و غیر طبیعی
  • روشن شدن چراغ بررسی در خودرو یا همان چراغ چک

زمانی که اتومبیل حرارت زیادی را در قسمت موتور دریافت می‌کند؛ چه در حالت سکون و چه در زمانی که در حال رانندگی می‌باشید؛ فن‌های خنک کننده اتومبیل با قابلیت ترموستاتی بودن آن که بین رادیاتور و فن قرار داده شده است به شرط رسیدن به دمای بالا روشن می‌شود.
در این هنگام اگر فن موتور سالم باشد پره‌های آن به چرخش در می‌آیند و فرایند خنک سازی را انجام می‌دهند؛ اما اگر پره‌ها حالت چرخشی برای خود نداشته باشند و به تولید جریان هوا نیز کمک نکنند در نتیجه دمای موتور افزایش می‌یابد. با افزایش دمای بیش از اندازه برای موتور، چراغ‌های چک یا همان چراغ‌های اعلام خطر روشن می‌شوند.
یکی از نشانه‌های به وجود آمدن مشکل برای موتور فن است؛ در مورد به وجود آمدن صدا‌های بیشتر و غیر طبیعی در فن است. دلایل متفاوتی برای به وجود آمدن این مشکل در قسمت فن می‌باشد؛ که یکی از آن‌ها، صدمه دیدن پروانه و موتور فن است.
صدمه‌هایی نظیر ایجاد ترک بر روی آن یا شل شدن اتصالات در بدنه فن است. گاهی اوقات، ساختاری که برای فن موتور ایجاد شده است به مرور زمان از بین می‌رود و ساختار اولیه خود را از دست می‌دهد؛ این مورد نیز یکی از دلایل خرابی برای فن اتومبیل است.
در برخی از موارد، فن سرعت اولیه خود را از دست می‌دهد و با کندی به حرکت خود ادامه می‌دهد.
یکی از دلایل کاهش سرعت فن، از بین رفتن موتور فن یا آسیب دیدن بدنه فن می‌باشد.

فن موتور

برای آشنایی بیشتر با قسمت فن موتور، باید آن را به صورت جزیی بررسی کرد. البته ساختار موتور فن شامل:

  • موتور فن
  • مقاومت حرارتی
  • رشته‌ای از سیم
  • دو سر سیم لزوماً به رنگ مشکی و قهوه‌ای

جعبه فیوز را بررسی کنید

یکی از قسمت‌هایی که امکان خرابی را برای فن به وجود آورده باشد؛ سوختگی فیوز است.
ابتدا برای بررسی دقیق، به جعبه فیوز نگاهی بیندازید و اطمینان داشته باشید که فیوز‌ها نسوخته و سالم‌اند.
البته این مرحله از شناسایی فیوز، افراد مبتدی هم به راحتی می‌توانند مشاهده کنند؛ در اصل نیاز به تخصص بالایی نیز نخواهد داشت.
فیوز حرارتی را نیز چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
سیم‌ها و مدار مقاومتی را نیز بررسی نمایید. امکان پارگی در سیم‌های موجود در فن هم باعث از کارافتادگی موتور فن می‌شود.
مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ بخش مهمی از خرابی‌های فن اتومبیل است. از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو یدک بازار می‌توانید فن خودرو را سفارش دهید تا در کمترین زمان قطعه برای شما ارسال شود.

در ساختاری که برای موتور فن وجود دارد؛ دو ساختار برای فن ایجاد شده است که با نام یک دور و دو دور است. هنگامی که از حالت یک دور برای موتور فن استفاده می‌شود؛ به این شکل که تنها یک حالت به صورت چرخشی برای پره‌های فن وجود دارد؛ اما در مدل دو دور، حالت‌های دیگری برای موتور فن وجود دارد که با نام دور کند و دور تند است. بیشتر اتومبیل‌هایی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌شود از حالت موتور فن دو دور بهره‌مند شده‌اند.
یکی از دلایلی که در خودرو‌های امروزی از موتور فن با حالت دو دور استفاده می‌شود؛ این است که دمایی که برای موتور‌های امروزی ایجاد می‌شود نسبت به اتومبیل‌های قدیمی بیشتر است.
یک قسمت کامپیوتری که در مرکز خودرو تعبیه شده است؛ دستوری را برای کارکرد فن می‌دهد. این دستور با توجه به دمایی که تشخیص داده شده، متفاوت است؛ در این مرحله اگر دمای آب بیش از اندازه بالا باشد دور تند فعال، و اگر میزان حرارت آب در حدود ۹۰ درجه یا کمتر باشد؛ دور کند شروع به کار می‌کند.
حتی برای کارکرد بهتر موتور فن، می‌توان آن را تمیز کرد با این کار عملکرد موتور فن به شکل قابل قبولی افزایش می‌یابد. باید مراقب موتور فن و میزان خنک کنندگی آن برای موتور اتومبیل بود؛ زیرا سهل انگاری در این مورد، باعث ناکارآمدی سیستم موتور اتومبیل می‌شود و خرابی‌های زیادی را برای قسمت‌های متعدد آن به وجود می‌آورد.
بنابراین کنترل دما در سیستم فن اتومبیل، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در هنگام بروز هر یک از نشانه‌هایی از خرابی که به فن ارتباط دارد؛ سریعاً آن را ارزیابی کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *