نکات افزایش طول عمر خودرو

نکات افزایش طول عمر خودرو را در این نوشتار با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید از رانندگی لذت ببرید. به دلیل شرایط سخت اقتصادی و افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی سعی داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم تا بتوانید عمر خودروی خود را افزایش دهید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. کاملا منطقی است اگر از خودروهای فعلی خود به خوبی مراقبت کنیم دیگر مجبور نخواهیم بود که یک دستگاه جدید خریداری کنیم.

اغلب ما می‌دانیم که با انجام دادن تعمیر و نگهداری ساده از خودرو مانند تعویض روغن و خدمات انتقال برای مدت زمان طولانی می‌توانیم از خرابی قطعات خودرو جلوگیری کنیم و باعث بهبود و افزایش عملکرد خودرو شویم. بسیاری از مشکلاتی که باعث خراب شدن خودرو می‌شود در اثر عادت‌های نامناسب در حین رانندگی است که موجب کاهش عمر مفید خودرو می‌گردد.

مجموعه ما با شما توصیه می‌کند که با رعایت این نکات طلایی می‌توانید طول عمر خودرو را ارتقا دهید. البته باید در نظر داشته باشید که نحوه رانندگی در شرایط مختلف می‌تواند بر روی میزان سوخت موتور و البته طول عمر آن تأثیر بسزایی بگذارد.

نکات افزایش طول عمر خودرو

مهم‌ترین نکات افزایش طول عمر خودرو عبارت است از:

  1. گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
  2. زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس
  3. استفاده از آب‌ لوله‌کشی داخل رادیاتور
  4. جلو آوردن بیش از حد صندلی
  5. تعویض یک بار در میان فیلتر روغن
  6. سنگین کردن بیش از حد خودرو
  7. باز بودن شیشه به جای استفاده از کولر در بزرگراه
  8. درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
  9. گرفتن ترمز و کلاچ به طور همزمان برای نگه‌داشتن خودرو
  10. خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت
  11. استفاده از آب‌ لوله‌کشی داخل محفظه شیشه‌شور
  12. تکیه پا به کلاچ
  13. نصب باربند در مواقعی که نیاز نداریم.
  14. استفاده از بنزین‌های معمولی در خودروهایی که دارای مبدل کاتالیستی هستند.

در زیر تمامی موارد مطرح شده را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم.

۱. گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

گاز دادن قبل از روشن کردن خودرو انژکتوری اصلاً مناسب نیست؛ زیرا هنگامی که شما گاز می‌دهید و سپس سویچ را می‌بندید مقداری بنزین نسوخته بر جای می‌ماند که موجب خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو هنگام استارت زدن می‌شود.

۲. زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس

احتمالاً برای شما هم پیش آمده باشد که زمانی که با اتومبیل خود ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر را طی کرده باشید بایستی اقدام به تعویض واسکازین کنید.

برخی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی نمی‌دانند که باید واسکازین را عوض کنند در صورتی که شما این قطعه را به موقع تعویض کنید باعث می‌شود که گیربکس روان‌تر کار کند و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشد. البته کیلومتر تعویض واسکازین بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو همچنین شرایط کارکرد آن دارد.

جلو آوردن بیش از حد صندلی

۳. استفاده از آب‌ لوله‌کشی داخل رادیاتور

استفاده از آب‌لوله‌کشی در داخل رادیاتور موجب ایجاد رسوب‌های زیادی در رادیاتور و واتر پمپ و موتور خواهد شد. حتی در خیلی از مواقع هم باعث سوخته شدن واشر سر سیلندر می‌شود.

۴. جلو آوردن بیش از حد صندلی

اغلب خانم‌ها تصور می‌کنند که هر چقدر صندلی جلوتر باشد تسلط بیشتری در حین رانندگی دارند؛ اما این کاملا اشتباه است. صندلی باید به شکلی باشد که راننده کاملا احساس راحتی داشته باشد.

۵. تعویض یک بار در میان فیلتر روغن

در برخی از مواقع دیده شده است که افراد فیلتر روغن خودرو را یک بار در میان تعویض می‌کند دلیل آن هم به این خاطر است که از فیلترهای بی‌کیفیت و نامرغوب استفاده می‌کنند. این کار موجب می‌شود که فیلتر عمل تصفیه را به خوبی انجام ندهد و باعث آسیب‌ها و صدمات شدیدی به موتور اتومبیل برساند. در صورتی که هر بار فیلتر تعویض شود و فیلتر مناسب و استانداردی از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو تهیه کنید، می‌توانید در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

۶. سنگین کردن بیش از حد خودرو

از دیگر نکاتی که باعث افزایش طول عمر خودرو می‌شود این است که تا جایی که امکان دارد صندوق عقب خودرو را با وسایل اضافی پر نکنید؛ زیرا سنگین شدن اتومبیل باعث می‌شود که مصرف سوخت شما افزایش یابد در نتیجه به مرور زمان طول عمر خودرو کاهش خواهد یافت.

سنگین کردن بیش از حد خودرو

۷. باز بودن شیشه به جای استفاده از کولر در بزرگراه

بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده درباره افزایش طول عمر خودرو در کشور انگلستان مطرح شد که اگر یک خودرو در بزرگراه کولرش را روی درجه یک فن روشن نگه دارد مصرف سوخت آن از خودرویی که شیشه راننده آن باز است کمتر است.

۸. درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

درجا گرم کردن ماشین در مدت زمان طولانی علاوه بر اینکه مفید نیست می‌تواند آسیب‌هایی به موتور خودرو برساند. درجا زدن بیش از حد موجب گرم شدن زیاد منبع اگزوز می‌شود که در نهایت این گرما به موتور منتقل می‌شود و به مرور زمان به اتومبیل آسیب می‌رساند. در فصول سرد سال خوب است که به مدت یک دقیقه ماشین درجا کار کند و بعد از پیمایش چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن خودرو به میزان مناسب با سرعت کم حرکت کند.

۹. گرفتن ترمز و کلاچ به طور همزمان برای نگه‌داشتن خودرو

زمانی که در حین رانندگی ترمز و کلاچ را با هم می‌گیرید تا اتومبیل را متوقف کنید باعث می‌شود فشار زیادی به کلاچ و ترمز بیاید این کار موجب خواهد شد تا خودرو نیز دیرتر متوقف شود. خوب است که برای این کار ترمز را فشار دهید و پیش از اینکه خودرو به لرزش بیفتد کلاچ را بگیرید.

۱۰. خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت

در برخی از مواقع به دلیل سهل‌انگاری راننده باعث می‌شود که خودرو شما به دلیل تمام شدن سوخت متوقف شود که احتمال دارد که پمپ‌بنزین شما بسوزد. باید توجه داشته باشید که نبایستی اجازه دهید که چراغ بنزین روشن شود؛ زیرا رسوب‌ها و ناخالصی‌ها ته باک وارد مسیر سوخت می‌شوند و موجب آسیب‌ها و صدماتی در پمپ‌بنزین، فیلتر بنزین و در نهایت انژکتور می‌شوند.

تکیه پا به کلاچ

۱۱. استفاده از آب‌لوله‌کشی داخل محفظه شیشه‌شور

ریختن آب‌لوله‌کشی داخل مخزن شیشه‌شور خودرو موجب خواهد شد که محفظه پر از رسوب شود همچنین رسوباتی بر روی نازل، شلنگ‌ها و پمپ آب نیز جمع می‌شود. برای تأمین آب محفظه شیشه‌شور بهتر است که از مواد شوینده آماده که مخصوص شیشه‌شور خودرو هستند تهیه کنید.

۱۲. تکیه پا به کلاچ

ممکن است شما هم جز افرادی باشید که حتی زمانی هم که با دنده پنج رانندگی می‌کنید پای خود را روی کلاچ تکیه می‌دهید. در صورتی که این کار اصلاً درست نیست؛ زیرا باعث می‌شود که به گیربکس فشار وارد شود و به آن آسیب می‌رساند.

۱۳. نصب باربند در مواقعی که نیاز نداریم

اگر می‌خواهید از باربند استفاده کنید بهتر از زمان‌هایی که نیاز دارید که وسیله‌ای را جابجا کنید یا برای مسافرت از آن استفاده کنید در غیر این صورت از باربند استفاده نکنید؛ زیرا وجود باربند باعث افزایش سوخت خودرو می‌شود که رابطه مستقیمی با طول عمر خودرو دارد.

۱۴. استفاده از بنزین‌های معمولی در خودروهایی که دارای مبدل کاتالیستی هستند

متأسفانه در کشور با وجود اینکه بر روی پمپ‌های بنزین نوشته شده است که فاقد سرب اما باز هم به مقادیر زیادی سرب داخل بنزین‌های معمولی مشاهده می‌شود که باعث خراب شدن مبدل کاتالیستی خودرو می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای این دست از خودروها از بنزین سوپر استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *