عملکرد سیستم ترمز اتومبیل

هر وسیله نقلیه، باید دارای قسمتی با نام سیستم کنترل سرعت یا همان ترمز باشد. عملکرد سیستم ترمز اتومبیل برای ایجاد اعتدال در سرعت خودرو کارایی دارد و با تنظیم سرعت، عملکرد مطلوبی را برای آن ایجاد می‌کند.
نکته‌ای که باید در رابطه با خودرو‌هایی که در ایام گذشته تولید می‌شدند بیان کرد؛ داشتن سرعت کم آن‌ها بود. خودرویی که دارای سرعت کم است؛ در واقع به سیستم ترمز فوق العاده‌ای نیاز ندارد و کارایی ترمز از اهمیت بالایی برخوردار نیست.
اما در حال حاضر که رانندگی با اتومبیل‌های امروزی، سرعت بالایی را به خود می‌طلبد؛ داشتن سیستم ترمز موثر و با کارایی بالا بسیار مهم است.
سیستم ترمز برای ایجاد سطح امنیت بسیار زیاد برای خودرو تعبیه شده است.
راننده خودرو نقش اساسی و مهمی را در رابطه با سرعت اتومبیل دارد؛ به همین خاطر، سیستم ترمز با تصمیمات راننده در رابطه با میزان کم و زیاد شدن سرعت ارتباط تنگاتنگی را برقرار کرده است.
هنگامی که ترمز اتومبیل کار خود را شروع می‌کند؛ در قسمت تایر خودرو یک اصطکاک شکل می‌گیرد؛ سرانجام سرعت ماشین کم و در موارد نیاز نیز اتومبیل متوقف می‌شود.
با ساخت‌های جدیدی که برای اتومبیل ایجاد شده است؛ سیستم ترمز خودرو هم شکل دیگری را به خود گرفته است.
در خودرو‌های امروزی جدای این که از ترمز برای کم کردن سرعت استفاده می‌شود از آن برای جلوگیری از خطر در پیچ‌های خطرناک، لغزیدن بر روی آسفالت جاده و تغییر جهت آن استفاده می‌شود.

ترمز اتومبیل

آیا سیستم ترمز خودرو انواع متفاوتی دارد؟

یکی از نکاتی که باید برای سیستم ترمز بیان کرد در رابطه با نوآوری و پیشرفت آن است. سیستم ترمز، در صنعت خودرو دستخوش تغییرات زیادی شده است که برای بالا بردن سطح کارایی آن می‌باشد.
در برخی از موارد، از نوع متفاوت ترمز، به صورت ترکیبی نیز استفاده می‌شود.
انواع ترمز‌هایی که در اتومبیل به کار می‌روند به شرح زیر می‌باشد:

  • ترمز مکانیکی
  • ترمز هیدرولیکی
  • ترمز هوایی یا پنوماتیکی
  • ترمز خلأ
  • ترمز مغناطیسی
  • ترمز الکتریکی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

قطعات ترمز اتومبیل

۱. ترمز مکانیکی

یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل ترمز است، از شکل‌های قدیمی ترمز در اتومبیل، ترمز مکانیکی است؛ قدرت و توانایی ترمز از راه بست، فنر و میله‌های استوانه‌ای به بخش تایر منتقل می‌شود.
سیستم خودرو‌هایی که این روز‌ها از ترمز مکانیکی بهره می‌برند به شدت کم است؛ زیرا بیشتر در اتومبیل‌های ساخت قدیم از این نوع موتور استفاده شده است.

۲. ترمز هیدرولیکی

یکی از پر استفاده‌ترین ترمز‌هایی که در اتومبیل به کار می‌رود؛ ترمز هیدرولیکی است.
در ترمز هیدرولیکی با ایجاد نیرو بر روی پدال ترمز و همین طور مسیر لوله و بخش ترمز گیری، روغن موتور وارد پیستون می‌شود و منجر به ایجاد اصطکاک خواهد شد.

۳. ترمز پنوماتیکی

نوع دیگری از ترمز، که در آن از روغن استفاده نمی‌شود و هوا در آن کاربرد زیادی دارد. هوا به شکل حجیم و فشرده به کمک کمپرسور ایجاد می‌شود تا بتواند فشاری را مورد نیاز ترمز را ایجاد کند.
ترمز پنوماتیکی کمتر برای خودرو‌های سواری کاربرد دارد و بیشترین بهره‌مندی از این ترمز‌ها در ماشین‌هایی نظیر: اتوبوس و کامیون می‌باشد.

۴. ترمز خلأ

تمامی وسایل نقلیه که حرکت می‌کنند و یک مسیر مشخص را می‌پیمایند از سیستم ترمز برخوردار‌اند. قطار، سیستم حمل و نقل و مسافربری است که به کمک ترمز خلأ، سرعت خود را کنترل می‌کند.
همان طور که از نام ترمز خلأ نیز مشهود است؛ عملکرد ترمز خلأ به این شکل است که ابتدا در لوله‌های ترمز خلأ ایجاد می‌شود و منجر به ایجاد حرکت بیشتر در لنت و فرایند ترمز را حاصل می‌کند.

۵. ترمز مغناطیسی

یکی از فاکتور‌های جالب و جذابی که در رابطه با این ترمز به کار گرفته شده است؛ در مورد به کار بردن اصول الکترومغناطیس است. در این نوع از ترمز یک شکل از آهنربا وجود دارد که می‌تواند میدان مغناطیسی را به وجود آورد.
در نهایت نیرویی که از آن به دست می‌آید به قسمت ترمز منتقل و از آن جا به تایر خودرو بسط داده می‌شود. یکی از نکات جالبی که در رابطه با سیستم ترمز مغناطیسی باید بیان کرد در مورد عدم وجود اصطکاک است. هنگامی که میزان سایش در ترمز کم یا اصلاً وجود نداشته باشد منجر به بالا رفتن طول عمر ترمز می‌شود.
البته در خودرو‌های امروزی، میزان بهره‌مندی از این ترمز کمتر، اما عملکرد و کاربردی که از آن وجود دارد به شدت بالا است.

۶. خودرو برقی و ترمز الکتریکی

ترمز الکتریکی را می‌توان در خودرو‌های برقی مشاهده کرد. در اصل این نوع از ترمز خود به بخش‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود.
پلاگین، بازیاب انرژی، بازیاب مقاومتی این سه حالت در ترمز الکتریکی به کار رفته‌اند.
عملکرد پلاگین در زمان بهره‌مندی از پدال، با ایجاد چرخش برای موتور، عکس العمل نشان داده و فرایند چرخش موتور را برعکس می‌کند؛ در نتیجه ترمز شکل می‌گیرد.
بازیاب انرژی نوع دوم آن است که در زمانی که فرایند ترمز شکل می‌گیرد، موتور الکتریکی به قسمت مد ژنراتوری می‌رسد و انرژی جنبشی تایر را دریافت کرده و آن را در خود نگه می‌دارد.
بازیاب مقاومتی، نوع سوم از دسته ترمز الکتریکی است که مقاومت متفاوت در مدار ترمز بهره‌مند می‌شود.

در اتومبیل‌های سواری، در قسمت زیر فرمان از پدال ترمز استفاده شده است؛ نقش پدال ترمز همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد برای کم کردن سرعت اتومبیل و متوقف کردن آن است.
این روز‌ها بیشتر خودرو‌ها از سیستم ترمز هیدرولیکی بهره‌مند شده‌اند و عملکرد بهتری را نیز از آن مشاهده نموده‌اند. گاهی اوقات باید لنت‌های ترمز تعویض شوند؛ بنابراین برای این کار باید مراقبت و نگهداری‌های لازم را از سیستم خودرو و همچنین بخش ترمز را انجام داد.
تعویض به موقع لنت ترمز منجر به صرفه جویی در میزان هزینه‌ها می‌شود.
هر بخش و قطعه‌ای که در سیستم اتومبیل ایجاد شده است؛ نقش حساس و مهمی را بر عهده دارد که نبود هر یک از آن‌ها روند حرکتی و عملکرد اتومبیل را مختل می‌کند، قطعات خودرو را به صورت حضوری و آنلاین می‌توانید از معتبرترین فروشگاه‌های فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو تهیه کنید.
تمامی قطعات داخل اتومبیل حتی پیچ و مهره‌هایی که در آن به کار رفته‌اند حائز اهمیت می‌باشند.
باید تمامی قسمت‌های اتومبیل را بعد از مدت زمانی که از آن استفاده می‌شود بررسی کرد و اگر مشکلی برای هر قسمت به وجود آمده است را برطرف نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *