وظیفه ترموستات ماشین

ترموستات ماشین ساختار بسیار ساده‌ای دارد که برای خودرو کاربردهای زیادی انجام می‌دهد، به نحوی که اگر ترموستات درون ماشین وجود نداشته باشد باعث می‌شود تا مسیر ورود آب به موتور باز شود. در نتیجه این موضوع می‌تواند به قطعات داخلی و همچنین موتور آسیب بسیار زیادی وارد کند؛ پس همانطور که گفته شد.

ترموستات یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند سیستم خودرو را خنک کند و بدون آن ممکن است به مواد مراحل حساس درون ماشین آسیب وارد شود. ما در این قسمت از گفتار قصد داریم ترموستات ماشین را بررسی کنیم و همین که برای شما توضیح دهیم که ترموستات از چه قطعاتی تشکیل شده است؛ پس بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

سیستم خنک‌کننده‌ای که در موتورهای درونسوز وجود دارد نقش بسیار مهمی را برای این خودروها به وجود می‌آورد. در صورتی که کارکرد مناسبی نداشته باشند باعث می‌شوند تا بازدهی خودرو کاهش پیدا کند و در واقع بدون نقاط دیگر خود نیز آسیب وارد می‌شود.

زمانی که دمای موتور بیش از اندازه بالا برود باعث می‌شود تا قطعات خودرو آسیب ببیند و روغن رقیق شود و خاصیت روانکاری نیز از بین می‌رود.

ترموستات ماشین

اگر موتور بیش از اندازه سرد شود باعث می‌شود تا غلظت موتور بالا برود و در این حالت نیز روانکاری مناسبی در بین قطعاتی که درون خودرو وجود دارد انجام نگیرد؛ پس در دو حالت آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد می‌شود.

تمامی خودروهایی که به صورت موتور سوختی دارند قطعه به نام ترموستات در آن‌ها وجود دارد. این قطعه نام دیگری به نام دماپا نیز شناخته می‌شود. در واقع ترموستات ماشین قطعه کوچکی است که بین موتور و رادیاتور قرار می‌گیرد و همانطور که به این موضوع اشاره کردیم و وظیفه‌ای که دارد این است که دما و حرارت موتور را در حالت عملکرد قرار می‌دهد و با این کار می‌تواند مایع خنک کننده را تنظیم کند و سمت رادیاتور به سمت موتور توسط ترموستات انجام دهد.

ترموستات در واقع یک محفظه‌ای است که کاملاً به صورت وکیوم شده قرار دارد و یک پودر مومی شکل درون آن وجود دارد که خاصیت ذوب و منبسط شدن دارد؛ پس به این ترتیب می‌تواند عمل قطع و وصل کردن مایع خنک کننده را برعهده داشته باشد.

درون ترموستات انبساط زمانی اتفاق می‌افتد که دما بیش از حد بالا برود و به این ترتیب باعث می‌شود تا سوپاپ باز شود. باید بدانید که به صورت کلی ترموستات از قسمت‌های مختلفی تهیه شده است که در نهایت می‌تواند یک ساختار کلی را به وجود بیاورد که آن‌ها عبارتند از:

  • بدنه ترموستات
  • ساچمه مومی
  • شیر
  • فنر برگشت دهنده
  • سیلندر باز شونده
  • دیافراگم پلاستیکی
  • پیستون فولادی

ساختار ترموستات چیست؟

وظیفه ترموستات ماشین

وظیفه ترموستات ماشین این است که ورود مایع خنک کننده را به موتور و اجزای آن که به صورت خودکار انجام می‌شود را کنترل کند و آن را قطع یا وصل کند. زمانی که موتور در حالتی قرار دارد که دما کاهش پیدا می‌کند؛ پس این جریان قطع می‌شود و حالت برعکس آن نیز وجود دارد.

زمانی که دمای موتور بالا می‌رود اتصال جریانی که توسط ترموستات انجام می‌شود و باعث می‌شود و مایع خنک کننده دوباره به درون موتور برمی گردد. باید بدانید که نگهداری دمای موتور در یک دمای ثابت در جزو وظایف ترموستات می‌باشد که باید بتوانند به درستی بر این وظیفه واقف باشد و آن را انجام دهد. اگر این قطعه نتواند وظیفه خودش را به درستی انجام بدهد خودرو به سرعت جوش می‌آورد و به قسمت‌های دیگر نیز آسیب وارد می‌کند.

نحوه عملکرد ترموستات ماشین

ترموستات متناسب با دمایی که از کارخانه برای آن تعریف شده است می‌تواند باز شود و انتقال مایع خنک کننده به درون موتور انجام شود. این قطعه همانطور که گفته شد محفظه یا سیلندر دارد که به حرارت حساس است و می‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد که به سوپاپ متصل است و درون موم قرار می‌گیرد.

زمانی که دمای موتور بیش از حد بالا می‌شود این مومی که در درباره آن صحبت کردیم منبسط می‌شود و حالت ذوب شده می‌گیرد. زمانی که موم ذوب شود آن به داخل سیلندر می‌رود و در نتیجه از فضای اصلی خودش خارج می‌شود؛ پس به این ترتیب سوپاپ ترموستات باز می‌شود. هر چقدر سوپاپ ترموستات بیشتر باز شود نشان می‌دهد که دمای موتور تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کرد.
زمانی که موتور سرد می‌شود ترموستات در این زمان ورود را به درون رادیاتور مسدود می‌کند و این مایع به اطراف سیلندر حرکت می‌کند.

نحوه عملکرد ترموستات ماشین

میزان دمای موردنظر ترموستات خودرو

این چرخ زمانی اتفاق می‌افتد که موتور دمای بالای پیدا کند با این حال تغییر دما می‌تواند باعث تغییر عملکرد ترموستات می‌شود.

زمانی که این قطعه باز شود آب رادیاتور وارد می‌شود و عملکرد خنک کاری توسط آن انجام می‌شود و زمانی که این قطع بسته می‌شود. در واقع دمای موتور در حال ثابتی وجود دارد و به این ترتیب می‌توان گفت که ترموستات به صورت منظم یک عملکرد دقیق را به وجود می‌آورد و می‌تواند کاربری خوبی داشته باشد.

در صورتی که ترموستات در دمای بسیار پایین باز شود باعث می‌شود تا موتور دمای پایین داشته باشد. این موضوع نشان دهنده مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت، وارد شدن آسیب فیزیکی به موتور، ساییدگی و فرسایش قطعه‌هایی مانند سیلندر، رینگ و پیستون روانکاری نامناسب به دلیل بالا بودن غلظت روغن ترمز.

با توجه به مواردی که گفته شد اگر ترموستات دمای بالاتری را عملکرد داشته باشد در واقع دمای موتور نیز افزایش پیدا می‌کند و در این حالت احتمال جوش آوردن خودرو را بسیار زیاد افزایش پیدا می‌دهد. سوختن یا دود زدن سیلندر، سوختن کاسه نمد، رقیق شدن روغن، از بین رفتن خاصیت روانکاری، روغن سوزی موتور و تمامی موارد نشان‌دهنده این است که آسیب جدی به موتور وارد می‌شود. بهتر است دمای ترموستات را در یک دمای ثابت نگه دارید و معمولاً بهترین دمای برای عملکرد ترموستات ۷۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.

عمر مفید ترموستات چقدر است؟

ترموستات ماشین مانند هر قطعه دیگری عمر مفیدی دارد که بعد از گذشت این زمان دچار ایراد و یا اشکالاتی می‌شود که این موضوع کاملا موجه است. در این موضوع نشان می‌دهد که شما لازم است ترموستات را تعویض کنید که از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو می‌توانید این قطعه را خریداری کنید. عمر مفیدی که برای ترموستات وجود دارد بعد از طی کردن حدوداً ۵۰ هزار کیلومتر یک سال محاسبه می‌شود و بعد از این زمان بهتر است حتما ترموستات ماشین را تعویض کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *