اجزای استارت ماشین

اجزای استارت ماشین مختلف هستند و در نهایت باعث می‌شود تا ماشین روشن شود. در حقیقت خودروهای قدیمی از این سیستم استفاده می‌کردند تا بتوانند نیرو را وارد کنند و باعث روشن شدن موتور بشود. علاوه بر آن خودروهایی که در بین این موارد وجود داشت می‌توانست تا با هل دادن نیروی موردنیاز موتور را روشن کند و به کار بیفتند.
بعد از چند دهه سیستم‌های مختلفی برای روشن کردن خودرو انجام شد که امروزه تولید کننده‌های ماشین از استارت‌های برق استفاده می‌کنند تا بتوانند بسیار راحتتر خودروها را روشن کنند.

این سیستم‌ها در واقع کاری مانند با اهرم و هندل‌های قدیمی دارند ولی آن را به صورت مکانیزه انجام می‌دهند، پس در واقع شما می‌توانید با حرکت دادن سوئیچ باعث شوید تا موتور اتومبیل شما به کار بیفتد.

استارت ماشین چیست؟

استارت یا استارتر ماشین در واقع یک نوع موتور الکتریکی است که می‌تواند نیرو را به موتور بفرستد و باعث شود تا موتور خودرو روشن شود. زمانی که موتور روشن شود ماشین روشن می‌شود.
اگر بخواهیم به پاسخ راحت‌تری را درباره با این سوال داشته باشیم که استارت ماشین چیست باید بگوییم که استارت ماشین در واقع یک قطعه‌ای است که می‌تواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و همین موضوع باعث می‌شود تا کار موتور خودرو روشن شود.

استارت نخوردن ماشین دلایل مختلفی دارد، استارت وظیفه بسیار مهمی را در اتومبیل‌های امروزی دارند و باید به آن دقت شود؛ پس به صورت کلی می‌توان گفت که روشن شدن خودرو چهار مرحله دارد که باید به صورت مرتب انجام شود که آن‌ها عبارتند از:

  1. مخلوط سوخت و هوا
  2. متراکم کردن مخلوط توسط پیستون به صورت مکانیکی
  3. ایجاد جرقه با ولتاژ بالا به کمک شمع موتور که باعث اشتغال و ترکیب سوخت هوا می‌شود
  4. در نهایت میل لنگ با حرکت دواری که دارد باعث می‌شود تا پیستون‌ها درون سیلندر با حداقل ۱۰۰ و حرکت کند و ماشین روشن می‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که شروع این چرخ در ماشین با استفاده از استارت انجام می‌شود.

استارت خودرو

اجزای استارت ماشین

استارت ماشین در واقع همان طور که گفتیم یک موتور الکتریکی می‌باشد که وظیفه دارد نیرو را به قسمت موتور ارسال کند تا با استفاده از آن نیرو موتور روشن شود و ماشین به حرکت در بیاید.

اجزای استارت ماشین عبارتند از:

  1. پوسته استارت
  2. بالشتک استارت
  3. سیم‌پیچ استارت
  4. اتوماتیک استارت
  5. آرمیچر استارت
  6. دنده استارت
  7. زغال استارت
  8. کلگی استارت
  9. درپوش انتهای استارت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. پوسته استارت

پوسته‌ی استارت در واقع استوانه‌ای است که از جنس فولاد می‌باشد و می‌تواند پوسته اصلی استارت را تشکیل دهد.

۲. بالشتک استارت

چهار بالشتک فولادی درون پوسته استارت وجود دارند که وظیفه آن‌ها این است که ایجاد میدان مغناطیسی بکنند و باعث ایجاد میدان مغناطیسی درون پوسته‌ی استارت شوند.

۳. سیم‌پیچ استارت

حلقه‌های سیمی درون بالشتک‌ها پیچیده شده‌اند که هر بالشتکی که درون ماشین وجود دارد چهار سیم پیچ دارد که حوزه مغناطیسی می‌تواند در آن‌ها به وجود بیاورد باید.

استارت ماشین

۴. اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت در واقع یک استوانه‌ای با اندازه کوچک است که در پوسته جلوی نصب می‌شود و وظیفه‌ای که اتوماتیک استارت دارد این است که می‌تواند الکتریسیته را به درون سیم پیچ انتقال بدهد.

۵. آرمیچر استارت

در این قطعه مرکز شفت از پره‌های تشکیل می‌شود که سیم پیچ‌ها را درون هسته خودشان نگه می‌دارند. دو سر این سیم پیچ‌ها به یک کلکتور متصل است و می‌توانند یک میدان مغناطیسی بر خلاف بالشتک‌ها به وجود بیاورند.

۶. دنده استارت

دنده استارت در واقع بر روی شفت آرمیچر و مارپیچ وجود دارد که وظیفه آن این است که نیروی گردش مکانیکی را از آرمیچر به دنده انتقال بدهد و بتواند فلایویل را بچرخاند.

۷. زغال استارت

زغال استارت از مس و کربن نرم تهیه شده است که وظیفه آن این است که الکتریسیته را به سر کالکتور آرمیچر بچرخاند.

۸. کلگی استارت

برای اینکه بتوانند کله‌گی استار را تهیه کنند از آلومینیوم استفاده می‌کنند و وظیفه‌ای که دارد این است که آن را بر روی شفت آرمیچر قرار می‌دهند و می‌تواند آن را به صورت محکم نگه دارند.

۹. درپوش انتهای استارت

این بخش از سیستم استارت می‌تواند کارهای مثبت و منفی را در کنار یکدیگر قرار بدهد و وظیفه‌ای که دارد این است که انتهای شفت آرمیچر را بسیار محکم نگه دارد. هر یک از قطعات خودرو را از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو می‌توانید با قیمت مناسب تهیه کنید.

استارت زدن خودرو

استارت ماشین چگونه کار می‌کند؟

زمانی که شما اجزای سازنده استارت ماشین را نگاه کنید شاید به نظرتان برسد که عملکرد استارت خودرو کاملاً عملکرد پیچیده می‌باشد. در سیستم استارت خودرو زمانی که شما سوئیچ را می‌چرخانید می‌توانید انرژی الکتریکی را از باتری که برق و نیروی اولیه برای ساخت خود را تامین می‌کنند به استارتر ارسال کنید و این قطعه هم با چرخاندن اجزای درون موتور باعث می‌شوند تا موتور روشن شود.

فرایند انتقال نیرو و تبدیل آن به نیروی مکانیکی

انتقال نیروی الکتریکی به استارت که در آن‌ها سیم پیچ‌ها و ذغال‌هایی که درون استارت وجود دارند، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و باعث می‌شوند تا سرعت چرخش آرمیچر با سرعت بالا انجام شود.
بعد از چرخش آرمیچر چرخ دنده‌ها به سرعت شروع می‌کنند که بچرخند. در مرحله‌ی بعدی چرخ‌دنده‌ها استارت را کمی به جلو هل می‌دهند و با فلایویل درگیر می‌کنند و باعث می‌شوند تا موتور شروع به کار بکند. زمانی که خودرو به صورت کامل روشن می‌شود چرخ‌دنده‌های سوئیچ به حالت قبلی خودشان برمی‌گردد و درگیری که بین این دو وجود دارند به صورت کامل از بین می‌رود.
به این موضوع بسیار مهم باید دقت کنید که بعد از اینکه خودرو را با استفاده از سوئیچ روشن کردید آن را در حالت چرخشی نگه ندارید؛ زیرا این موضوع می‌تواند یک غیر هماهنگی را در موتور و استارت وجود بیاورند و در نهایت باعث شوند تا قطعات استارت بشکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *