خنک کردن خودرو با سیستم خنک کننده

هنگامی که خودرو مسافت‌های طولانی را می‌پیماید، موجب می‌شود که تمامی اجزای آن گرم شود. بنابراین گرم شدن بیش از حد اجزای موتور باعث می‌شود که خودرو نتواند فعالیت خود را انجام دهد. یکی از دستگاه‌ها و ابزارهایی که در خودرو وجود دارد که به عنوان یک قطعه به کار برده می‌شود سیستم خنک کننده می‌باشد این سیستم به راحتی می‌تواند از گرم شدن خودرو و همین طور گرم شدن دیگر قطعات و قسمت‌های آن جلوگیری کند.
موتور خودرو یکی از قسمت‌های بسیار مهم در قطعه‌های دیگری است که در خودرو به کار برده شده است به این شکل باید گفت دمایی که برای موتور ایجاد می‌شود باید به صورت استاندارد و نرمال باشد.

اگر از حد استاندارد و نرمال دما و گرمایی که برای موتور ایجاد شده است از بین برود باعث می‌شود که موتور کار خود را به درستی انجام ندهد و داغ کند، در این صورت است که باید کاپوت ماشین را بالا داد و موتور خودرو را خنک کرد. بنابراین برای از بین بردن این گرما باید از یک سیستم خنک کننده استفاده کرد که این سیستم خنک کننده می‌تواند به راحتی هوا را در بین سیلندرها جریان دهد. جریان هوا در بین سیلندر باعث می‌شود که گرمایی که آزاد شده است به راحتی از بین برود و موتور خنک شود.

هنگامی که میزان گرما به بیشترین حد خود برسد جداره‌های سیلندرها باعث می‌شود که گرمای زیادی را به خود جذب کند. بنابراین روغن موتور در این مرحله کار خود را نمی‌تواند انجام دهد و روغن موتور ممکن است آسیب زیادی را به اجزای موتور برساند.

روش های خنک کردن ماشین

بنابراین هنگامی که از سیستم خنک کننده در موتور استفاده می‌شود باعث می‌شود و دیگر قسمت‌ها و همین طور روغن‌ موتور نیز کار خود را به درستی انجام دهد.

  • نکته

یکی از نکاتی که باید در رابطه با موتور و وظیفه آن در نظر داشت این است که موتور باید دمای متعادلی داشته باشد به هر حال اگر موتور دمای درستی نداشته باشد یا این که به شدت گرفت یا به شدت سرد باشد باز هم کار کرد خوب و درستی از آن بدست نخواهد آمد. بنابراین برخی از افراد در تصور خود می‌پندارند که اگر موتور به دست سرد باشد. بنابراین می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد بنابراین این نکته بسیار غلط می‌باشد زیرا باعث می‌شود میزان سوخت افزایش یابد. با این حال باید دمای متعادلی را برای موتور ایجاد کرد که موتور بتواند در یک دمای متعادل و نه خیلی سرد و نه خیلی گرم فعالیت خود را انجام دهد.

سرد شدن موتور چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

یکی از مسائلی که بعد از گرم بودن موتور باعث مشکل برای موتور می‌شود سرد شدن آن است. هنگامی که موتور سرد می‌شود باعث می‌شود که راندمان آن کاهش یابد و حتی این که اگر کمی هم بیش از مقدار گرم شود میزان فعالیت روغن افزایش پیدا می‌کند و موتور فعالیت خود را به درستی انجام نمی‌دهند اما اگر میزان گرما به درستی و در حد نرمال به موتور برسد باعث می‌شود که موتور کار خود را راحت‌تر و نرم‌تر انجام دهد و در حد نرمال باشد. بنابراین واشر سر سیلندر‌ها و سوپاپ‌ها آسیب نمی‌بیند. اگر میزان گرما از حد مورد نظر بالا رود و تجاوز کند باعث می‌شود که تمامی قسمت‌هایی که نام برده شد شامل سرسیلندر سوپاپ و واشر از بین بروند و آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود. هزینه‌هایی که بعد از مشکلاتی که بعد از گرم شدن موتور برای دستگاه ایجاد می‌شود بسیار زیاد است بنابراین باید نسبت به دمای که برای موتور ایجاد می‌شود دقت کرد.

به کار بردن مایع خنک کننده در موتور

بنابراین برای این که سیستم خنک کننده بتواند کار خود را به درستی انجام دهد و موتور را خنک کند ابتدا باید آب که یک مایع خنک کننده به حساب می‌آید واقعی وارد بدنه موتور شود و از قسمت سرسیلندر‌ها به تمامی واحدهایی که به رادیاتور منتهی می‌شود برسد.
با این حال آب هنگامی که از رسیدن وارد خودرو می‌شود به تمامی قسمت‌ها می‌رسد بنابراین باعث می‌شود که جریان آب یک حالت متعادلی را تجربه کند.

به کار بردن مایع خنک کننده در موتورقسمت‌ها و بخش‌هایی که می‌توان دمای موتور را در آن‌ها کنترل کرد شامل بخش‌های آب می‌باشد بخش‌هایی که در آن آب جریان دارد مانند:

  •  آب ترموستات
  •  رادیاتور
  •  پروانه

برای این که بتوان موتور را خنک کرد از دو حالت سیستم خنک کننده می‌توان استفاده نمود که شامل هوا خنک و آب خنک است هوا خنک که در موتورسیکلت‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آب خنک کاربرد بیشتری دارد و در اتومبیل می‌توان از آن استفاده نمود. بیشترین مصرفی که برای خنک کردن سیستم موتور استفاده می‌شود آب خنک است آن که به راحتی می‌تواند دستگاه موتور‌هایی را که دارای حرارت زیادی هستند را متعادل کند و دما را از آن‌ها بگیرد.
البته برای موتور‌هایی که از هوا خنک بهره می‌برند ابتدا از در بیشتر موارد از فن استفاده می‌شود که فن جریان هوا را در موتور به صورت یکنواخت وارد می‌سازد. با این حال برای ماشین‌ها و خودروهایی که فعالیت‌های زیادی در مسیر را و تردد خود دارند استفاده از سیستم خنک کننده آب خنک و مفید‌تر خواهد بود زیرا به راحتی می‌تواند تعادل گرمایی را برای موتور ایجاد کند و به موتور آسیبی وارد نمی‌شود. بنابراین نگهداری خوب و انجام دادن تعمیرات به موقع می‌تواند شرایط بهتر و مناسب‌تری را برای خودرو به وجود آورد و میزان بهره وری از آن و همین طور این که درصد هزینه‌هایی که برای آن به وجود می‌آید به شدت بیشتر می‌باشد و این مطلب یکی از بهترین نکاتی است که باید در رابطه با خودرو در نظر داشت و از بهره‌مند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *