مهم‌ترین وظیفه انژکتور

انژکتور در واقع از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل به حساب می‌آید که وابسته به آتش سوزی می‌باشد که برای موتورهای بنزینی و موتورهای داخلی کاربرد دارد. زمانی که انژکتور در این سیستم سوخت‌رسانی وجود داشته باشد و این خودروها می‌توانند از فعالیت خودشان را انجام بدهند.

این قطعه در سیستم سوخت‌رسانی یک قطعه بسیار مهمی است و برای اینکه بتواند فعالیت خودش را انجام دهد نیاز دارد به سوخت هوا و الکتریسیته برای اینکه بتوان جرقه و آتش سوزی درون موتور انجام شود و تولید نیرو بشود تمامی این عوامل از جمله وظایف انژکتور می‌باشد. شما باید بدانید با توجه به مواردی که گفته شد این قطعه یک موضوع بسیار مهمی را در بازده و عملکرد صحیح موتور دارد و می‌تواند مخصوص بسیار مهمی را اجرا کند.

با توجه به تمامی مواردی که گفته شد و وظیفه‌ی سوخت‌رسانی در موتور داخلی و همچنین تنظیم فشار تزریق و میزان دقیق سوخت در موتور وجود دارد و سری وظایف انژکتور به حساب می‌آید.

به صورت کلی می‌توان گفت که موتورهای درونسوز دو نوع دارند که آن‌ها عبارتند از: نوع پاششی و نوع تزریقی. انژکتور دقیقاً وظیفه دارد که پاشش میزان مناسب سوخت را در درون سیلندر انجام دهد.
با توجه به توضیحاتی که داده شد این قطعه در سیستم‌های پاششی استفاده می‌کنند تا بتوانند در موتور‌های داخلی سوخت‌رسانی را به درستی انجام دهد.

اگر بخواهیم محل دقیق فضایی که انژکتور در آن قرار دارد را برای شما توضیح دهیم باید بدانید ورودی سیلندر و قبل از سوپاپ محل دقیق می‌باشد و می‌تواند تزریق سوخت را در محفظه آتش انجام دهد. البته باید بدانید که این موضوع کاملا به سیستم طراحی فنی خودرو بستگی دارد و در بعضی از موارد می‌تواند درون محفظه آتش نیز قرار داشته باشد.
در واقع این یک قطعه مکانیکی الکتریکی به حساب می‌آید که می‌تواند عمل انتقال سوخت را درون محفظه سیلندر به درستی انجام دهد. علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد ممکن است درون ماشین و موتور یک یا دو انژکتور در هر سیلندر به کار گرفته شود که این موضوع کاملا به طراحی فنی خودرو بستگی دارد.

انژکتور

مهم‌ترین وظیفه انژکتور

انژکتور یک جایگزین برای کاربراتور به حساب می‌آید که از کاربراتور در خودروهای قدیمی‌تر برای سوخت‌رسانی استفاده می‌کرد. همانطور که امروز ما می‌دانیم و به آن اطلاع داریم مخلوط متراکم و انفجار را یافته سوخت و هوا است که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را به وجود بیاورد و باعث شود تا خود را حرکت کند.

به همین دلیل زمانی که عملکرد انژکتور بسیار غلط و ناقص انجام شود خودرو در این حالت دچار نقص فنی می‌شود و به اصطلاح ریپ میزند. از هرگونه نقصی که در عملکرد انژکتور به وجود می‌آید می‌تواند باعث منفجری و خاموش شدن خودرو به شود که این موضوعات اهمیت بسیار زیادی دارد.

مهم‌ترین وظیفه انژکتور عبارت است از:

  • بالا رفتن راندمان موتور
  • تنظیم میزان دقیق و پاشش سوخت
  • استارت خوردن بهتر خودرو در هوای سرد
  • تنظیم فشار
  • پاشش سوخت
  • کاهش سطح آلودگی در خودرو
  • کاهش مصرف سوخت

این قطعه در واقع مانند یک سرنگ الکتریکی عمل می‌کند که می‌تواند پاشش سوخت را کنترل کند و تمامی مراحل انجام وظایف خودش را با استفاده از جریان‌های الکتریکی انجام می‌دهد. انژکتور را از سایت‌های معتبر فروش اینترنتی لوازم یدکی خودرو به صورت آنلاین می‌توانید تهیه کنید.

اگر بخواهیم این مورد را به صورت دیگری بررسی کنیم باید بدانید که انژکتور می‌تواند فشار پاشش سوخت را با اندازه حدوداً ۳ کیلوگرم بر سانتیمتر به درون سیلندر بپاشد تا با استفاده از آن بتوان در موارد لازم را برای آتش سوزی درون خودرو و حرکت به وجود بیاورد.

مراحل سیستم انژکتور

تمامی مراحلی که توسط اجزای مختلف در سیستم انژکتور انجام می‌شود عبارتند از:

  • اورینگ یا همان ورودی سوخت
  • فیلتر سوخت
  • بدنه
  • سلونوئید یا همان فنر برگشت دهنده
  • خروجی سوخت
  • سوزن انژکتور
  • درپوش محافظ

امروزه خودروهایی که مجهز به این قطعه هستند. معمولاً چند سنسور مختلف درون آن‌ها وجود دارد تا این سنسورها بتواند عملکرد دقیق انژکتورها را بررسی کنند.

انژکتور

انواع سنسورهای انژکتور

برخی از این سنسورها عبارتند از:

  • سنسور دریچه گاز
  • سنسور فشار منیفولد
  • سنسورهای دور موتور
  • سنسور اکسیژن

این سنسور‌ها می‌توانند اطلاعات را آن‌ها به بر بخش مرکزی باتری بفرستد و می‌تواند سیگنال‌هایی تنظیم را دریافت کند و به صورت بسیار دقیق عملکرد موتور را بهینه کند و آن را اجرا کند. انژکتور در بین تمامی مواردی که گفته شد مانند یک شیر الکتریکی می‌تواند سوخت مورد نیاز که برای خودرو نیاز است را با توجه به زمان فشاری که درون سیلندر وجود دارد تأمین می‌کند و آن را به وجود بیاورد.

انواع سیستم انژکتور خودرو

شما باید بدانید که انژکتور سیستم‌های متفاوتی دارند که امروز از آن در ماشین‌های مختلف استفاده می‌کنند که این سیستم‌ها عبارتند از:

  • مکانیکی
  • الکتریکی
  • الکترومکانیکی
  • یک نقطه‌ای
  • چند نقطه‌ای

۱. سیستم انژکتور مکانیکی

در واقع انژکتور مکانیکی به این صورت است که سوخت را به درون سیلندر می‌پاشد و با استفاده از آن می‌تواند حرکت خودرو را انجام دهد.

در این مورد از سنسورها در تنظیم فشار و زمان پاشش وجود ندارد.

۲. سیستم انژکتور الکتریکی

این سیستم با استفاده از جریان الکترومغناطیسی می‌تواند پاشیدن مداوم سوخت درون سیلندر انجام دهد.

۳. انژکتور الکترومکانیکی

این سیستم علاوه بر اینکه می‌تواند سنسور داشته باشد و با استفاده از دریافت سیگنال سنسور‌ها را کمک کند و عملکرد بهتری از خودش نشان دهد. همچنین می‌تواند به قسمت‌های مختلف و کنترل‌های دیگر نیز کمک کند.

انژکتور

۴. سیستم انژکتوری یک نقطه‌ای

سیستم انژکتوری یک نقطه‌ای به این صورت است که در آن واحد کنترل الکتریکی و یک انژکتور الکترومغناطیسی وجود دارد که برای بالای دریچه گاز قرار دارد و می‌تواند موارد مختلف و کنترل کند.

۵. سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای

در این سیستم باید بدانید که متناسب با تعداد سوپاپ‌هایی که برای ورودی سیلندر دارد پاشش سوخت توسط انژکتور انجام می‌شود.

تقسیم‌بندی انژکتور بر اساس نوع پاشش سوخت

تقسیم‌بندی انژکتور بر اساس نوع پاشش سوخت عبارت است از:

  • سیستم پاشش سوخت تک نقطه‌ای
  • پاشش سوخت چند نقطه‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. سیستم پاشش سوخت تک نقطه‌ای

در این نوع سیستم‌ها یک انژکتور می‌تواند آن را به خوبی تحت پوشش قرار دهد و سوخت مورد نیاز خود را به انجام برساند. کیفیت انتقال سوخت به آن‌ها تقریبا شباهت بسیار زیادی به کاربراتور دارد؛ اما از لحاظ کیفیت این نوع سیستم می‌تواند کیفیت بهتر و بالاتری نسبت به آن‌ها داشته باشد. این موضوع به دلیل وجود یک واحد کنترل الکترونیکی می‌باشد.

۲. پاشش سوخت چند نقطه‌ای

ماشین‌هایی که این سیستم‌ها را دارند برای هر سیلندر از یک انژکتور استفاده می‌کنند که آن‌ها روی ریل سوخت تعبیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوختی که برای موتور مورد نیاز است در پشت این سیلندرها تزریق می‌شود و سوخت زمان پاشش سوخت دچار تغییر می‌کند. در این صورت بهتر در مسیری قرار می‌گیرد. امروزه از این سیستم بسیار زیاد در خودروها استفاده می‌شود و افراد از آن استفاده می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *